logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

نگاهی به 12 برج بلند برجسته در جهان

نگاهی به 12 برج بلند برجسته در جهان

 

 

ساختمان‌های آسمان خراش یا برج‌های بلند جهان یکی از جذابیت‌های بسیار شگفت‌انگیز در عمارت و ساخت و ساز هستند. این ساختمان‌ها به دلایل مختلفی از جمله تجاری، اداری یا مسکونی بسیار بلند و بزرگ شده‌اند و تعدادی از آن‌ها بسیار مشهور هستند. آسمان خراش‌هایی که به نظر می‌رسد بی‌انتها بر فراز شهرها در زیر پای آنها بلند شده‌اند، بیش از علاقه‌مندان به معماری را مجذوب خود می‌کنند و هیچ چیز بیشتر از بلندترین ساختمان‌های جهان این را ثابت نمی‌کند. بدون شک طراحی خیره کننده آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند، اما وجود ظاهراً مخالف فیزیک آن‌ها چیزی است که واقعاً چشم بیننده را به خود جلب می‌کند. ساختمان‌های بلند در سرتاسر جهان وجود دارند، اما اکثر بلندترین‌ها در قاره آسیا واقع شده‌اند، به‌طوری‌که نیمی از آنها در چین قرار دارند. برای آشنایی با این شگفتی‌های مهندسی و محل قرارگیری آن‌ها تا پایان این مقاله با کهن سازندگان همراه باشید. 

 

 

 

 

1.    برج خلیفه در دبی، امارات متحده عربی / Burj Khalifa in Dubai, United Arab Emirates

 

برج خلیفه در دبی

برج خلیفه در دبی، بلندترین ساختمان جهان

 


برج خلیفه در حال حاضر به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته می‌شود. این آسمان‌خراش با ارتفاع ۲۷۱۷ فوت در دبی واقع شده و شامل آپارتمان‌ها، دفاتر، اتاق‌های هتل، بالاترین رستوران و بالاترین سکوی تماشای جهان است. ساخت این ساختمان که توسط آدریان اسمیت (معمار برجسته ایالات متحده آمریکا) از (SOM) Owings & Merrill ، Skidmore طراحی شده است، در سال 2004 آغاز شد و به طور رسمی در سال 2010 تکمیل شد. طراحی این برج شامل عقب نشینی در ارتفاعات مختلف برای کاهش نیروهای باد است و نمای بیرونی آن یک سیستم روکشی است که برای مقاومت در برابر دمای شدید منطقه طراحی شده است. دارای بالاترین عرشه دیدبانی در جهان، در طبقه 148 است که منظره‌ای پانوراما از دبی را ارائه می‌دهد. از آن زمان، این ساختمان نه تنها بلندترین، بلکه دارای بیشترین طبقات نیز بوده است. . برج خلیفه به نام شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور سابق امارات متحده عربی نامگذاری شده است.

 

 

2.    Merdeka 118 در کوالالامپور، مالزی / Merdeka 118 in Kuala Lumpur, Malaysia 

 

برج بلند در مالزی

Merdeka 118 در مالزی

 

Merdeka 118 دومین ساختمان بلند جهان در پایتخت مالزی، کوالالامپور و جدیدترین ساختمان در میان این تعداد زیاد آسمان‌های چشمگیر است. این آسمان خراش رفیع با نام‌های برج واریسان مردکا، KL 118 و PNB 118 نیز شناخته می‌شود. ارتفاع آن 678.9 متر (2228 فوت) است که آن را به دومین ساختمان بلند جهان پس از برج 828 متری (2717 فوتی) تبدیل می‌کند. نام Merdeka در زبان مالایی به معنای استقلال است و این برج در مجموع 118 طبقه دارد. این برج دارای فضاهای اداری، اتاق‌های هتل، مرکز تجاری، دو عرشه رصدخانه و یک رستوران مجلل است. 

طراحی این ساختمان با استفاده از از نماهای شیشه‌ای الماسی شکل، به منظور نمایش تنوع فرهنگی مالزی ایجاد شده است. این طرح الهام گرفته از حرکت دست دراز شده تونکو عبدالرحمن در حین شعار "مردکا" است. 

 

 

3.    برج شانگهای در شانگهای (چین) / Shanghai Tower in Shanghai (China)

 

برج شانگهای چین

برج شانگهای در یکی از پایتخت‌های مالی چین

 

برج شانگهای با ارتفاع 632 متر (2073 فوت) در چین (در کنار مرکز مالی شانگهای) واقع شده است. این برج، بلندترین ساختمان در چین و سومین ساختمان بلند جهان از نظر ارتفاع است. در میان آمارهای زیادی که این برج را چشمگیر می‌کند، یکی از خاص‌ترین ویژگی‌های آن 9 منطقه داخلی مختلف آن است که هر یک دارای دهلیز، باغ و کافه‌های خاص خود هستند. این برج دارای 128 طبقه است و برای اهداف بسیاری مانند فضای اداری، هتل و رستوران استفاده می‌شود. 

برج شانگهای توسط شرکت آمریکایی Gensler طراحی شده است. ساخت آن در نوامبر 2008 توسط آغاز شد و در سپتامبر 2014 به پایان رسید. این برج دارای نمای شیشه‌ای دولایه منحصربفردی است که عایق بندی و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. شکل پیچشی برج شانگهای هم زیبایی شناختی و هم کاربردی است؛ زیرا مقاومت در برابر باد را کاهش می‌دهد. این ساختمان دارای یک سیستم لابی آسمان است که عملکردهای مختلف را برای بهینه سازی بهره‌وری انرژی از هم جدا می‌کند.

 

 

 

4.    برج ساعت سلطنتی مکه در مکه، عربستان سعودی / Makkah Royal Clock Tower in Mecca, Saudi Arabia

 

 

برج ساعت مکه

برج ساعت سلطنتی مکه، بخشی از مجموعه‌ای با هفت هتل

 

برج ساعت سلطنتی مکه که با نام ابراج آل بیت نیز شناخته می‌شود، در مکه قرار دارد. این برج یک سازه 120 طبقه است و هم بلندترین هتل و هم بلندترین برج ساعت در جهان است. با صورت‌هایی در هر چهار طرف، قطر هر کدام 141 فوت است. وزن برج ساعت، 36000 تن و ارتفاع آن از پایه ساعت تا بالای هلال 251 متر (1972 فوت) است. صفحه ساعت 43 متر در 43 متر است و بزرگترین صفحه ساعت جهان است. طراحی این برج، منعکس کننده سبک‌های معماری اسلامی است و این مجموعه هفت هتل دارد که پذیرای میلیون‌ها زائری است که هر ساله از مکه بازدید می‌کنند. 

 

 

5.    Ping An Finance Center در شنژن، چین / Ping An Finance Center in Shenzhen, China

 

برج بلند در شنزن چین

مرکز مالی پینگ آن، جزء بلندترین ساختمان‌های جهان در شنزن (شمال هنگ کنگ)

 


آسمان‌خراشی به ارتفاع ۱۹۶۵ فوت به نام مرکز مالی پینگ آن بر فراز خط افق شنژن شاهد هستیم. این ساختمان 100 طبقه دارد و به منظور ایجاد لنگر برای منطقه تجاری شهر ساخته شده است، حول یک فضای آتریوم متمرکز شده است و به عنوان دفتر مرکزی شرکت بیمه پینگ آن عمل می‌کند. طراحی این برج توسط KPF صورت گرفته است. در ساخت آن از تکنیک‌های مهندسی پیشرفته استفاده شده است، از جمله میراگر جرمی تنظیم‌شده برای به حداقل رساندن نوسانات و تنش‌های ساختاری ناشی از باد. این ساختمان بلند شامل فضای اداری، یک هتل و سکوهای تماشا است. 

 

 

 

6.    برج جهانی لوته در سئول، کره جنوبی / Lotte World Tower in Seoul, South Korea

 

برج لوته در سئول

برج جهانی لوته در سئول کره جنوبی

 

برج جهانی لوته، با ارتفاع 555 متر (1821 فوت) در سئول، کره جنوبی واقع شده است. این برج به عنوان بلندترین ساختمان کره جنوبی و ششمین ساختمان بلند جهان شناخته شده است. این برج خانه بلندترین سکوی رصد کره به نام آسمان سئول به شمار می‌رود که در ارتفاع 500 متری واقع شده است. این برج در دسامبر 2016 تکمیل شد و در 3 آوریل 2017 به روی عموم باز شد. این برج توسط شرکت KPF طراحی شده که از اشکال هنری سنتی کره‌ای الهام گرفته شده است و دارای یک سکوی تماشا با کف شیشه‌ای، دفاتر، آپارتمان‌‎ها، یک هتل مجلل، یک مرکز خرید لاکچری و سالن کنسرت است.

 

 

 

7.    مرکز تجارت جهانی وان در شهر نیویورک / One World Trade Center in New York City

 

برج بلند در نیویورک

مرکز تجارت جهانی وان، بلندترین ساختمان در ایالات متحده

 


مرکز تجارت جهانی وان با ارتفاع 1775 فوت (541 متر با احتساب گلدسته آن)، در انتهای جنوبی منهتن، شهر نیویورک واقع است. این برج، بلندترین ساختمان در ایالات متحده و هفتمین ساختمان بلند در جهان می‌باشد که شامل 94 طبقه بالای زمین و 5 طبقه زیر زمین است. 

مرکز تجارت جهانی وان، توسط دیوید چایلدز از Skidmore, Owings & Merrill طراحی شد و در محلی که برج‌های اصلی مرکز تجارت جهانی تا 11 سپتامبر 2001 در آنجا قرار داشتند ساخته شد. One World Trade Center نه تنها یک آسمان خراش سر به فلک کشیده است، بلکه به عنوان یک بنای یادبود قدرتمند نیز عمل می‌کند و نماد انعطاف‌پذیری است. این ساختمان فضای اداری، سکوی تماشا، یک بنای یادبود و موزه به یاد رویدادهای 11 سپتامبر 2001 را در خود جای داده است.

 

 

 

8.    مرکز مالی CTF گوانگژو در گوانگژو، چین / Guangzhou CTF Finance Center in Guangzhou, China

 

CTF در گوانگژو

 

مرکز مالی CTF گوانگژو، با 111 طبقه و ارتفاع 530 متر (1739 فوت) در گوانگژو، چین واقع شده است. این بلندترین ساختمان تکمیل شده در گوانگژو، سومین ساختمان بلند در چین است و هشتمین ساختمان بلند دنیا شناخته شده است. مرکز مالی CTF گوانگژو، از نظر ظاهری باکس‌تر است و بالای یک سکوی هشت طبقه قرار دارد و دارای یک کمر مخروطی و یک تاپ کریستالی است.. این ساختمان دارای یک مرکز خرید، دفاتر، آپارتمان‌ها، هتل و فضاهای مسکونی با لابی آسمانی است که منظره‌ای پانوراما از شهر ارائه می‌دهد. فورث بگلی، معمار اصلی این پروژه، از کاشی‌های لعاب‌دار سفید برای لایه‌های عمودی سازه استفاده کرد، که نشانه‌ای از سنت محلی صنایع دستی است. این ساختمان سر به فلک کشیده ساختمان دیگری از KPF است.

 

 


9.    مرکز مالی تیانجین CTF در تیانجین، چین / Tianjin CTF Finance Center in Tianjin, China

 

تیانجین CTF در چین

 

مرکز مالی تیانجین CTF، با ارتفاع 1739 فوت (530 متر) در تیانجین (بندری در شمال چین) واقع شده است. این برج دومین ساختمان بلند در شهرداری تیانجین پس از Goldin Finance 117 و هشتمین ساختمان بلند جهان با کمتر از 100 طبقه شناخته شده است. این ساختمان در سال 2019 تکمیل شد و مانند سایر ساختمان‌های موجود در این فهرست، عمدتاً برای دفاتر، آپارتمان‌ها، فضای خرده‌فروشی و اتاق‌های هتل استفاده می‌شود. این ساختمان توسط Skidmore, Owings & Merrill LLP با همکاری Ronald Lu & Partners 2 طراحی شده است. 

 

 

 

10.    برج چین زون در پکن / China Zun Tower in Beijing

 

برج چین زون در پکن

برج چین زون در منطقه تجاری مرکزی پکن، چین

 

برج چین زون یک آسمان‌خراش فوق‌العاده است که در منطقه تجاری مرکزی پکن، چین واقع شده است. این برج در زبان چینی با نام‌های برج CITIC و Zhongguo Zun نیز شناخته می‌شود. این برج دارای ارتفاع 528 متر (1732 فوت) و 109 طبقه، توسط TFP Farrells، Kohn Pedersen Fox و BIAD طراحی شده و توسط دفتر مهندسی سوم ساختمان چین ساخته شده است. این برج، بلندترین ساختمان در پکن است که 190 متر (620 فوت) از برج مرکز تجارت جهانی چین پیشی گرفته است و شامل 60 طبقه فضای اداری، 20 طبقه آپارتمان لوکس و 20 طبقه هتل با 300 اتاق است. سازندگان انتظار داشتند این پروژه را ظرف پنج سال به پایان برسانند. برج چین زون در اواخر سال 2018 تکمیل شد و آن را به بلندترین ساختمان تکمیل شده در سال 2018 تبدیل کرد. 

 

 

 

11.    Taipei 101 در تایپه، تایوان / Taipei 101 in Taipei, Taiwan

 

تایپه 101 در تایوان

تایپه 101، یازدهمین ساختمان بلند جهان در پایتخت تایوان

 

تایپه 101، یازدهمین ساختمان بلند جهان با ارتفاع 508.2 متر (1667 فوت) و 101 طبقه در پایتخت تایوان واقع شده است. این برج توسط C.Y. Lee و C.P. Wang طراحی شده و توسط KTRT Joint Venture ساخته شده است. از زمان افتتاح در 31 دسامبر 2004 تا سال 2010 که توسط برج خلیفه در دبی پیشی گرفت رسماً به عنوان بلندترین ساختمان جهان طبقه بندی شد. تایپه 101، دارای یک رصدخانه است که مناظری خیره کننده از شهر، فروشگاه‌های لوکس و یک فودکورت فوق‌العاده را ارائه می‌دهد. همچنین دفاتر، رستوران‌ها و یک سکوی تماشا در این ساختمان واقع شده که در هر شب سال نو، آتش بازی از پشت بام برپا می‌شود و تماشاگران جشن را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند. طراحی برج از گیاه بامبو الهام گرفته شده که نمادی از قدرت و انعطاف پذیری در فرهنگ چینی است. این برج متعلق به شرکت مرکز مالی تایپه است.

 

 


12.    مرکز مالی جهانی شانگهای در شانگهای، چین / Shanghai World Financial Center in Shanghai, China

 

مرکز مالی جهانی شانگهای

مرکز مالی جهانی شانگهای در شانگهای- چین

 

مرکز مالی جهانی شانگهای، با ارتفاع 1614 فوت، در کنار برج دیگری در این فهرست، برج شانگهای قرار دارد. این مجموعه شامل دفاتر، هتل ها و موارد دیگر است. شکل غیرمعمول آن باعث شده تا به لقب زبانی "درب بازکن" شناخته شود. ویژگی متمایز این ساختمان یک سوراخ ذوزنقه‌ای شکل در نزدیکی بالا است که برای کاهش فشار باد طراحی شده است. این شامل سکوهای تماشای جهان، هتل‌ها، دفاتر و امکانات کنفرانس است. طراحی این ساختمان توسط شرکت معماری آمریکایی Kohn Pedersen Fox (KPF) انجام شده است، استودیویی که مسئول تقریباً نیمی از ساختمان‌های این لیست است. 

 


جمع بندی: 

طراحی ساختمان‌های بلند و آسمان خراش‌ها موضوعی پیچیده و جذاب است که توسط معماران بسیاری در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته است. فرآیند طراحی شامل عوامل مختلفی از جمله مهندسی سازه، ملاحظات محیطی و جذابیت زیبایی است. برخی از معروف‌ترین معمارانی که ساختمان‌های بلند و آسمان خراش‌ها را طراحی کرده‌اند؛ عبارتند از: آدریان اسمیت، زاها حدید، نورمن فاستر، رنزو پیانو و سزار پلی. این معماران تعدادی از نمادین ترین و خلاقانه ترین ساختمان‌های جهان را خلق کرده‌اند. 

طراحی برج‌‌های بلند به طور مداوم در حال پیشرفت است و فناوری‌ها و مواد جدید همیشه در حال توسعه هستند. معماران همیشه به دنبال راه‌هایی برای ایجاد ساختمان‌هایی هستند که پایدارتر، کارآمدتر و از نظر بصری چشمگیرتر باشند. این ساختمان‌ها نه تنها درخشش معماری را به نمایش می‌گذارند، بلکه فن‌آوری‌های نوآورانه و طرح‌های پایدار را نیز به نمایش می‌گذارند، خطوط افق و مناظر شهری را در سراسر جهان بازتعریف می‌کنند.

 

مطالب مرتبط: 

خانه پیانو، معماری عجیب و آهنگین چین

۸ معماری که نام‌شان تبدیل به سبک معماری شد!

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس