logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

معرفی متریال "ساختمانی و چوبی گلولوم" و متریال "3بعدی گرافن"

معرفی متریال "ساختمانی و چوبی گلولوم" و متریال "3بعدی گرافن"

متریال ساختمانی و چوبی گلولوم

در سال های اخیر معماران سرتاسر جهان، از گلولوم به عنوان یک متریال ساختمانی تک برای آینده یاد کرده اند و معتقدند که این متریال می بایست مورد توجه قرار گیرد. از آنجا که فولاد و بتن تدریجا به دلیل اثرات زیست محیطی آنها کمتر مورد استقبال قرار می گیرند، معماری با استفاده از متریال چوب، در هر فرم و ابعادی به مبحث جذاب تری برای معماران تبدیل شده است.

براساس گفته های میشل گرین در گفتگوی او در برنامه Ted با عنوان "چرا باید آسمان خراش های چوبی بسازیم؟"، او معتقد است : "ما در زمینه ساخت و ساز در بدایت یک انقلاب نوین هستیم، حداقل من امیدوارم که این چنین باشد، چرا که این اولین روش نوین برای ساخت آسمانخراش است که در طول 100 سال اخیر و یا بیشتر به وجود آمده است. اما چالش اصلی این است که باور جامعه را در مورد این متریال تغییر دهیم و این چالش بسیار بزرگی است. صادقانه باید بگویم که مهندسی در روند تولید و معرفی این متریال به گونه ای ساده ترین بخش محسوب می شود


سیستم های گلولوم

گلولوم : چوب لمینیت شده چسب خورده، یک چوب مهندسی شده متنوع است که عموما به واسطه زیبایی، استحکام و کیفیت آن شاخص می شود.

این متریال از لایه های متعدد از چوب سازه ای تشکیل شده که با استفاده از چسب های مختلف به یکدیگر متصل شده اند تا یک قطعه چوب حجیم تر و بزرگتر را تشکیل دهند.

پیشرفت های تکنیک ساخت در استفاده از این متریال به شدت مقیاس امکان استفاده از متریال چوب را برای پروژه های معماری تغییر داده اند.

گلولوم اغلب به عنوان جایگزین زیست پذیر متریال سازه ای بتن و فولاد محسوب می شود.

در مقایسه با بتن و فولاد، گلولوم می تواند سازه های سبک تر از نظر وزنی تولید کرده که اثر کربن کمتری در محیط زیست برجای می گذارند و بعلاوه بسیار مستحکم تر نیز خواهد بود.

اجزا سازه ای مختلفی می توانند با استفاده از گلولوم شکل بگیرند مانند تیرهای موازی، تیرهای منحنی، تیرهای شیب دار، تیرهای شمشیری و خرپاها. در تنوع طراحی با استفاده از این متریال محدودیتی وجود ندارد.


زیبایی متریال گلولوم

پروفیل ها: با استفاده از گلولوم می توانید به هر فرمی از فرم ساده قوس دار گرفته تا پیکربندی های دراماتیک با شعاع های خیلی کوچک طراحی کنید.

ابعاد: یکی از بزرگترین مزیت های گلولوم این است که می تواند در گستره وسیعی از ابعاد و اندازه های مختلف ساخته شود. تیرهای خیلی عریض می توانند با کنار هم قرار دادن لایه هایی با عرض مختلف در کنار هم ساخته شوند و اینکه هر لایه در جهت مخالف قرار گیرد تا هم پوشانی بین لایه ها به وجود آید. تنها محدودیت طول پانل های گلولوم، محدودیت امکانات ساخت و شرایط حمل می باشد.


 

کارایی و عملکرد گلولوم

عملکرد آکوستیکی: به خودی خود، چوب اجازه می دهد که به میزان زیادی صدا منتقل شود و نمی تواند به خوبی جاذب صدا باشد. با این وجود چوب زمانی که با متریال های متخلخل و جاذب صدا ترکیب می شود، به خوبی می تواند از انتقال صدا جلوگیری کند.



 

کاربرد:

کاربردهای متداول گلولوم در کف، بام، دیوار، دیوار برشی می باشد. به دلیل خاصیت ذاتی استحکام در برابر بارگذاری این متریال، گلولوم برای هر دو مولفه هایی که به صورت عمودی و افقی بارگذاری می شوند، مناسب است.
 


 

متریال 3 بعدی گرافن

امروزه بشر باتلاش برای دستیابی به مواد جدید با استفاده از مواد آلی موجود در طبیعت به کشف و تولبد مواد مصنوعی نایل شده است. تیم محققان دانشگاه MIT نمونه متریال نوینی طراحی کرده اند که یکی از قوی ترین و سبک وزن ترین متریال در جهان محسوب می شود. این متریال سه بعدی از ترکیب و فشرده سازی گرافن تهیه می شود؛ در واقع گرافن ورقه ای دوبعدی از اتم های کربن بوده که در یک پیکر بندی شش ضلعی (لانه زنبوری) می باشند و از جدید ترین عضو خانواده ی کربنی گرافیتی چند بعدی می باشد. همچنین با توجه به استحکام پیوند کوالانسی بین اتم های کربن، گرافن از استحکام کششی بالایی برخوردار است و هر روق آن تنها به اندازه ی یک اتم ضخامت دارد؛ بدین منظور سبک وزن هستند و میتوان در ساختمان از آن استفاده کرد.

 

جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس