logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

بام مجموعه امیرچقماق ساماندهی می‌شود

بام مجموعه امیرچقماق ساماندهی می‌شود

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر یزد از ساماندهی بام مجموعه امیرچقماق خبر داد. محسن عباسی هرفته، رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر یزد گفت: در مرمت بافت تاریخی سیمای بام ، یکپارچگی و اصالت خط آسمان دو مقوله ای است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. او افزود: حفاظت از بافت تاریخی صرفا مرمت بناهای تاریخی نبوده و حفظ پیکره هماهنگ و یکپارچه بام ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین منظور بازسازی بادگیرهای تخریب شده در بافت تاریخی انجام شده تا بافت تاریخی را به اصالت خود بازگرداند.
عباسی هرفته ادامه داد: مجموعه امیرچخماق یکی از مراکز تاریخی یزد است که در سال های اخیر به دلیل حضور اتباع و عدم توجه کافی به آن، در مقایسه با سایر بخش های تاریخی شهر، وضعیت مناسبی نداشته است.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر یزد اظهار داشت: به منظور ساماندهی این مجموعه در گام اول، مرمت و بازسازی بام مجموعه در دستور کار قرار گرفت.
او افزود: در مرحله اول با سرمایه‌گذاری شرکت آب منطقه ای، بام موزه آب که شرایط بدی داشت و از میدان نیز پیدا بود، ساماندهی شده و در مرحله دوم اقدامات مربوط به نمایان سازی گنبد ستی فاطمه با اعتبار شهرداری انجام شد.
عباسی ادامه داد: در حال حاضر نیز ساماندهی سقف شیروانی مجموعه امیرچخماق به دلیل نازیبایی در دستور کار است.
او تصریح کرد: بعد از مذاکرات انجام شده با بنگاه شیرینی سازی حاج خلیفه رهبر و پی گیری های فرمانداری و سازمان میراث فرهنگی، طرحی مصوب شد سقف شیروانی مجموعه برداشته شده و با طاق و نماهای سنتی پوشیده شود، این اقدام در زیبایی مجموعه امیرچقماق و حذف عناصر نامطلوب بصری آن گام موثری است.
عباسی هرفته بیان کرد: هم اکنون سقف شیروانی به عنوان سایبانی برای کارگاه ساختمانی مورد استفاده است و پس از اتمام عملیات اجرایی و بنّایی سقف برداشته می شود. وی اظهار امیدواری کرد: علیرغم پیچیدگی های اجتماعی و اختلاط فرهنگی که در مجموعه امیرچقماق وجود دارد در آینده این نگین دوره تیموری یزد، حال و روز بهتری داشته باشد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس