logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

آیا کرونا خانه‌سازی را متحول می‌کند؟

آیا کرونا خانه‌سازی را متحول می‌کند؟

گسترش ویروس کرونا در جهان باعث شده خانه‌ها به مدرسه، ورزشگاه، فضاهای عمومی و مکان‌هایی برای کسب درآمد در منزل تبدیل شود. این روزها توجه مردم به محل سکونت خود بیش از پیش شده است و همگی در تلاشند برای بهبود وضعیت آن گامی بردارند. اما آیا خانه‌سازی تغییراتی ماندگار ناشی از کووید -۱۹ را متحمل خواهد شد؟

مردم اغلب خانه‌هایی را برای خرید یا سکونت انتخاب می‌کنند که بیشترین دسترسی را به مکان‌های عمومی نظیر مدارس داشته باشد یا به سیستم‌های حمل و نقل عمومی جهت تردد آن‌ها به محل کار یا مدرسه نزدیک‌تر باشد. از سوی دیگر، بیشتر مالکان منطقه را به عنوان مهم‌ترین عامل برای سرمایه‌گذاری و خرید ملک در نظر می‌گیرند و اغلب اقدامات مربوط به انرژی تجدید پذیر را در تعیین ارزش املاک نادیده می‌گیرند چرا که از تأثیرپذیری آن‌ها در افزایش قیمت املاک مطمئن نیستند.

گسترش ویروس کرونا شرایط را به طور چشمگیری تغییر داده است؛ این روزها حمل و نقل به طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است و مردم بیشتر در خانه‌های خود مشغول انجام کار و کسب درآمد هستند. به همین دلیل، میل به ایجاد تغییر در محل سکونت و فضای داخلی خانه‌ها به طور قابل توجهی در میان مردم رایج شده است. حتی بررسی‌ها نشان داده است که بسیاری از مردم تمایل دارند از زندگی در شهرها بگریزند و به دهکده‌ها و مناطقی با جمعیت کم‌تر و با دسترسی بیشتر به طبیعت نقل مکان کنند.

 

 

وداع با زندگی در پلان‌های آزاد

به نظر می‌رسد که با گسترش ویروس کرونا و در خانه ماندن اعضای خانواده‌ها، فضای کافی از همه جهت برای انجام فعالیت‌های مورد نظر مانند ورزش، آموزش آنلاین، انجام کار در منزل و غیره وجود ندارد.

در چند سال اخیر، زندگی در پلان‌های آزاد به روندی محبوب در طراحی فضاهای داخلی خانه تبدیل شده است. در این نوع طراحی، دیوار بین چند اتاق از طبقه همکف برداشته می‌شود و فضایی باز و بزرگ و اغلب چند منظوره ایجاد می‌شود که می‌تواند یک آشپزخانه، اتاق نشیمن، فضای غذاخوری یا محلی برای انجام کار در منزل را در بر گیرد. این پلان‌ها اگر به عنوان محل کار مورد استفاده قرار گیرد، به هر یک از اعضای خانواده زمان خاصی را برای انجام فعالیت خود اختصاص می‌دهد و همه اعضا نمی‌توانند به طور همزمان در این پلان‌ها به فعالیت بپردازند.

پلان‌های آزاد در دوران کرونا نمی‌تواند مؤثر واقع شود چرا که در این بحران اغلب اعضای خانواده در منزل مشغول فعالیت هستند. کودکان به صورت آنلاین در کلاس‌های درسی خود شرکت می‌کنند، ورزشکاران خانواده در منزل به انجام فعالیت‌های جسمی می‌پردازند و اغلب والدین به دور کاری گرایش پیدا کرده‌اند. در این شرایط وجود یک محدوده شخصی برای هر یک از اعضا ضروری است و در نتیجه پلان‌های آزاد جوابگو نخواهد بود.

 

کرونا و معماری

 

تغییر در انتظارات مردم از خانه‌ها

بیماری کووید -۱۹ تمام جنبه‌های زندگی انسان را تحت تأثیر قرار داده است که یکی از آن‌ها تغییر در توجه به محیط منزل در نتیجه بیشتر در خانه ماندن است. افرادی که پیش از انتشار ویروس کرونا هم در خانه‌های خود مشغول به دورکاری بوده‌اند، اغلب بهترین نقطه از منزل را برای انجام کارهای خود انتخاب کرده‌اند و توجه به دما و روشنایی آن نقطه را جز اولویت‌های خود قرار داده‌اند.

انتظار می‌رود با افزایش دورکاری مردم در دوران کرونا، محیط داخلی خانه‌ها تغییرات قابل توجهی را متحمل شود چرا که هر عضو خانه تمایل دارد محل کار خود را مطابق نیازهایش تغییر دهد. هر فرد سعی خواهد کرد بهترین نقطه منزل را که از دمایی مناسب، کیفیت هوای خوب و کمترین آلودگی صوتی برخوردار است، انتخاب کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود در آینده معماران خانه‌هایی با پنجره‌های بزرگ طراحی کنند که بیشترین دسترسی را به نور طبیعی دارد و از طرفی با عایق‌بندی مناسب خانه، آلودگی‌های صوتی را در خانه‌ها به حداقل برسانند.

 

کرونا و ساخت و ساز

 

نور طبیعی و خود کارآمدی

توجه به انجام فعالیت‌های جسمی و سلامت روز به روز در میان مردم سراسر جهان در حال افزایش است که همین امر آن‌ها را به فهم نقش محیط‌های داخلی بر سلامت انسان رسانده است. در نتیجه بسیاری از مردم جهان به نور طبیعی و دسترسی به طبیعت روی آورده‌اند و تلاش کرده‌اند بر سیستم‌های روشنایی الکتریکی کمتر تکیه کرده و تنوع زیستی و فضای سبز را در خانه‌های خود ایجاد کنند.

از سوی دیگر، کمبود مواد غذایی و ترس از آلوده بودن آن‌ها مردم را به سمت خود کارآمدی جذب کرده و آن‌ها را به سوی پرورش سبزیجات و میوه‌های خانگی سوق داده است. پیش‌بینی می‌شود که این گرایش مردم به خود کارآمدی آن‌ها را به تولید انرژی مورد نیاز خود با استفاده از پنل‌های خورشیدی و دیگر استراتژی‌های تولید انرژی تجدید پذیر نیز علاقمند کند.

بدون شک تجربه دوران قرنطینه تأثیراتی درازمدت بر زندگی ما انسان‌ها بر جای خواهد گذاشت و همه ما را به یافتن بهترین سبک زندگی برای سالم‌تر زندگی کردن سوق خواهد داد. تغییر فضای داخلی خانه‌ها قطعاً یکی از رویکردهایی خواهد بود که طراحان شهری برای دوران پساکرونا مورد توجه قرار خواهند داد.

منبع: ایمنا

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس