logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

تاثیر معماری اقامتگاه ها در بوم گردی

تاثیر معماری اقامتگاه ها در بوم گردی

امروزه با توجه به فضای پرتنش و استرس زای زندگی و مشاغل افراد، گردشگری، بوم گردی و سفر به طبیعت جزء ملزومات زندگی بشر گردیده است.
در کنار چندین اولویت افراد برای ترغیب به مسافرت، انتخاب اقامتگاه و محل اسکان در جایگاه قابل توجهی قرار دارد.
اقامتگاه های بومی برای میزبانی مسافرانی است که به طبیعت، محیط زیست و سبک سنتی علاقه دارند.
ایجاد اقامتگاه های مناسب در مکان مناسب می تواند تا حد درخور توجهی به جذب مسافران کمک کند. یک اقامتگاه مناسب می تواند ابزاری برای شناساندن فرهنگ و هنر کشور، استان ومناطق مختلف باشد و علاوه بر آن می تواند به تبادل فرهنگ، معرفی صنایع دستی، معرفی آداب و رسوم و نوع معماری منطقه کمک کند.
اقامتگاه های بوم گردی شامل هتل های سنتی، مسافرخانه های سنتی، کلبه های چوبی و... می باشد در نتیجه یکی از چالش هایی که امروزه می توان به آن پرداخت اصول معماری است که در این نوع اقامتگاه ها وجود دارد. یکی از اصول مورد توجه در این باب این است که معماری بنا باید با بافت و فرهنگ آن منطقه هماهنگ باشد.
از مهم ترین شاخص های اقامتگاه از منظر معماری می توان فیزیک بنا، طراحی داخلی متناسب با معماری آن منطقه، ایجاد فضای بیرونی هماهنگ با بافت منطقه، توجه به اصول زیبا شناختی و توجه به اقلیم نام برد.
استفاده از متریال های سنتی وساده و در عین حال زیبا در ساخت این بنا ها می تواند تاثیر به سزایی در جذب گردشگر و حتی هنرمندان داشته باشد.
از دیگر موارد قابل توجه ، دکوراسیون و طراحی داخلی این بنا هاست که میتوان با طراحی های حرفه ای و خلاقانه به آن پرداخت.
یکی ازمواردی که به عنوان اقامتگاه پرطرفدار می باشد کلبه چوبی است.کلبه های چوبی به واسطه اینکه بخشی از طبیعت به حساب می آیند و متریال ساخت آن برخاسته از طبیعت است می توانند برای علاقه مندان به طبیعت جذابیت دو چندانی داشته باشند.
با وجود خستگی های روزمره و تنش های موجود، پناه بردن به طبیعت و اسکان در یک کلبه چوبی در دل طبیعت برای مدتی کوتاه، می تواند از میزان فشارهای روانی افراد کاسته و برای علاقه مندان روح نواز باشد.

 


برای مثال دودانگه و یا کیاسر از توابع چهاردانگه شهرستان ساری به عنوان بهشتی سرسبز در استان مازندران از مناطقی است که دارای اقامتگاه سنتی و کلبه های چوبی است که هرساله تعداد زیادی از بوم گردان را به خود جذب می کند و رضایت خاطر میهمانان خود را به ارمغان می آورد.
این مناطق به لحاظ آب و هوا، طبیعت بکر و مناظر دیدنی در اولویت انتخاب مسافران قرار دارد و معماری و طراحی هوشمندانه یک اقامتگاه، متناسب با اقلیم و فرهنگ منطقه می تواند پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به دنبال داشته باشد.


سخن آخر:
در کنار ساختمان ها و ویلاهای لوکس و مدرن هنوز هم فضاهای سنتی و آرامبخش می تواند جذابیت لازم را برای افراد داشته باشد و با توجه به قدمت دیرینه معماری سنتی در کشورمان می تواند یادآور خاطرات گذشته باشد.
تصور اقامت در کلبه ای سنتی در دل جنگل و هم آغوشی با طبیعت و صدای پرندگان، روح آدمی را نوازش می دهد و وسوسه انگیز می باشد.

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس