logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

6 مرحله‌ی کلیدی ساخت یک ساختمان

6 مرحله‌ی کلیدی ساخت یک ساختمان

 ساختمان‌های امروزی پیچیده‌تر از گذشته شده‌‌اند. این ساختمان‌ها ما را به گذشته مرتبط ‌‌می‌کنند و بزرگترین میراث ما برای آیندگان هستند. ساختمان‌ها، نه تنها سرپناه، بلکه مکانی برای رشد افراد است و فرهنگ و اندیشه ما را به نسل‌های بعد منتقل ‌‌می‌کنند.

اگر قصد دارید تا در ‌ساخت‌وساز یک ساختمان سرمایه‌گذاری کنید، ابتدا باید تمام جوانب این کار را در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید که ساختمان‌ها از نظر پیچیدگی، دامنه و نتایج مطلوب با یکدیگر متفاوت خواهند بود. یکی از راه‌هایی که کار پیچیده ساختمان‌سازی را قابل کنترل‌تر  ‌‌می‌نماید، تقسیم آن به وظایف کوچکتر است و معماران استراتژی‌های مشابهی را برای فرآیند طراحی و ساخت ساختمان به کار ‌‌می‌برند. دانستن فرآیند ساختمان‌سازی از مرحله طراحی تا اجرا به شما کمک ‌‌می‌کند تا دید واقع گرایانه‌تری داشته باشید و به تکمیل تصمیمات آگاهانه کمک شایانی ‌‌می‌نماید.

داشتن درک اولیه از آنچه در طول هر یک از مراحل کاری اتفاق ‌‌می‌افتد به شما کمک ‌‌می‌نماید تا با معمار خود به درستی ارتباط برقرار کنید. آشنایی با نقاط عطف و تحویل هر پروژه نیز مهم ‌‌می‌باشد زیرا معماران معمولاً قراردادها و برنامه‌های پروژه را حول محور آنها سازماندهی ‌‌می‌کنند. مراحل ساختمان‌سازی به 6 مرحله تقسیم‌بندی ‌‌می‌شود که شامل موارد زیر است:

    ایده، طراحی و برنامه‌ریزی پروژه
    پروانه‌های ساختمانی
    پیش ساخت
    تدارکات
    ‌ساخت‌وساز
    پس از ساخت

اجرای صحیح هر یک از این مراحل، چارچوبی را ایجاد ‌‌می‌کند که به موفقیت پروژه شما ‌‌می‌انجامد. در ادامه این مقاله درباره هر یک از این مراحل توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

 
1- مفهوم، طراحی و ‌برنامه‌ریزی پروژه

طراحی و ‌برنامه‌ریزی پروژه اولین قدمی است که قبل از اینکه شروع به طراحی شود باید در مورد آن فکر شود. پس از این مرحله، زمان ورود به مرحله طراحی است. طراحی ساختمان قبل از تهیه کالا و خدمات و قبل از شروع پروژه انجام ‌‌می‌شود. معمار و تیم طراحی مسئول به تصویر کشیدن ایده‌های مشتری هستند. شرکت کهن با سال‌ها فعالیت در زمینه طراحی و ساخت ساختمان‌های کلاسیک و مدرن فعالیت داشته است و شما می‌توانید با بازدید از وب سایت شرکت از رزومه کاری و نمونه کارهای این شرکت مطلع شوید.

طراحی نیز شامل طراحی شماتیک، توافقات قراردادی و توسعه طراحی خواهد بود.

قبل از ورود به طراحی شماتیک، باید اهداف پروژه مشخص شود. تصمیماتی مانند اندازه ساختمان و استفاده از فضا در این مرحله باید مورد بحث قرار بگیرد. مدارکی که در این مرحله باید از مدیر پروژه تحویل بگیرید شامل برنامه، خلاصه طبقه‌بندی‏‌ها، نقشه و شرایط موجود است. مدت زمان تحویل این مدارک معمولاً 2 تا 4 هفته زمان ‌‌می‌برد.

در مرحله طراحی شماتیک شروع به بررسی مفاهیم طراحی ‌‌می‌نماییم. در این مرحله پلان و شکل پروژه شروع به شکل‌گیری ‌‌می‌کند، اما جزئیات هر مورد بعداً مشخص می‌شود. مرحله طراحی شماتیک شامل جلسات متعددی است که در آن ایده‌هایی را با استفاده از تصاویر پروژه‌های دیگر، طرح‌های دستی و مدل‌ها برای کمک به تجسم اندازه، شکل و رابطه فضاها با یکدیگر به مشتریان خود ارائه می‌نماییم. کارشناسان شرکت کهن در هر لحظه با کارفرمایان و اعمال خواسته‌های آنان همکاری می‌نمایند و در هر مرحله آنها را از روند کار مطلع می‌‏سازند. موارد تحویلی در این مرحله شامل نقشه‌های اولیه است و مدت زمان این مرحله معمولاً بین 4 تا 8 هفته است.

 

6 مرحله‌ی کلیدی ساخت یک ساختمان

برای براورد هزینه ساخت ویلا در زمین خود کلیک کنید!

 
2- پروانه‌های ساختمانی

قبل از شروع پروژه، لازم است تا کلیه مجوزهای ساختمانی مورد نیاز تهیه شود. این روند در کل طول پروژه ادامه دارد چرا که مراحل مختلف مجوزهای متفاوتی را دارند. گرفتن پروانه‌های ساختمانی به جهت تلاش‌هایی که برای ایمن سازی ‌‌می‌شود ممکن است بسیار وقت‌گیر باشند و حتی گاهی ماه‌ها و سالها به طول ‌‌می‌انجامد. مدت زمان این مرحله بسته به اندازه پروژه معمولاً بین 12 الی 24 هفته به طول ‌‌می‌انجامد.


3- مرحله قبل از ساخت

این مرحله تمام کارهای ساختمانی را قبل از ‌ساخت‌وساز فیزیکی واقعی در برمی‌گیرد. هنگا‌‌می‌که ‌برنامه‌ریزی پروژه نهایی شد، طراحی ساده می‌شود و منابع و نیروی کار گردآوری ‌‌می‌شود.

تیم پروژه شرکت کهن متشکل از مدیر پروژه، مهندس میدانی، پیمانکار، سرپرست و مدیر ایمنی و بهداشت است. تیم شرکت کهن شرایط سایت را به درستی بررسی می‌نمایند چرا که شرایط سایت، نیز تأثیر زیادی بر هزینه‌ها و مدت زمان پروژه دارد و باید به دقت بررسی شود. پس از ارزیابی سایت، هزینه پروژه، نیروی کار، برنامه، شرایط سایت، مصالح و الزامات قانونی باید در نظر گرفته شود.

 

6 مرحله‌ی کلیدی ساخت یک ساختمان

برای براورد هزینه ساخت ویلا در زمین خود کلیک کنید! 


4- تدارکات

مرحله تدارکات جایی است که تیم پروژه تجهیزات، نیروی کار و مواد لازم را بدست ‌‌می‌آورد. پیچیدگی این مرحله به اندازه پروژه، در دسترس بودن منابع و تاریخ شروع مورد انتظار بستگی دارد. در این مرحله امکان صرفه جویی در پروژه وجود دارد و باعث افزایش حاشیه سود تجاری در ‌ساخت‌وساز خواهد شد.


5- مرحله ‌ساخت‌وساز

 در این مرحله ماشین آلات به جان زمین ‌‌می‌افتند و یک زمین خالی را تبدیل به یک آسمان خراش ‌‌می‌کنند. ‌برنامه‌ریزی‌ها در اینجا به ثمر ‌‌می‌نشینند. برگزاری یک جلسه قبل از ساخت برای اطمینان از اینکه همه در صحنه حضور دارند ضروری است. در این جلسه باید به مواردی زیر پرداخته شود:

    لجستیک و ذخیره‌سازی
    جزئیات قرارداد اولیه
    سلامت و ایمنی
    کنترل کیفیت
    چالش‌های احتمالی طراحی

پس از جلسه پیش ساخت، اکنون پروژه ‌‌می‌تواند آغاز بشود. پیمانکار اصلی کنترل کلی پروژه را در دست می‌گیرد. او باید منابع را مدیریت نماید، بر اسناد نظارت داشته باشد و پیشرفت پروژه را اطلاع بدهد. از طرف دیگر تیم طراحی ساختمان کهن در هر لحظه بر پروژه نظارت دارد تا ببیند که پروژه با نقشه مصوب مطابقت دارد یا نه. تیم طراحی ساختمان کهن همچنین درخواست‌های تعویض، تغییر سفارشات و ارسال را نیز بررسی ‌‌می‌کند.  مدت زمان این مرحله بسته به میزان و حجم پروژه متفاوت ‌‌می‌باشد و مدارک تحویلی در این مرحله مجموعه گزارش‌های میدانی خواهد بود.

 

6 مرحله‌ی کلیدی ساخت یک ساختمان

برای براورد هزینه ساخت ویلا در زمین خود کلیک کنید!

 
6- پس از ساخت

پس از اتمام ‌ساخت‌وساز، پروژه‌ای که تمام شده است تحویل مالک داده نمی‌شود و در صورت عدم توجه به این مرحله ممکن است در آینده مشکلات زیادی را برای مالک فراهم بیاورد.

در این مرحله تمام تجهیزات اجاره‌ای از ساختمان خارج ‌‌می‌شوند، و ساختمان تمیز ‌‌می‌شود. در این مرحله است که پیمانکار ‌‌می‌تواند به سراغ پروژه‌های دیگر برود. مدیر پروژه به طور فیزیکی از پروژه بازدید ‌‌می‌کند و تمام مواردی که هنوز تمیز نشده است را لیست ‌‌می‌کند.

 

6 مرحله‌ی کلیدی ساخت یک ساختمان

برای براورد هزینه ساخت ویلا در زمین خود کلیک کنید!

 

خلاصه

همواره مدیریت صحیح پروژه‌ها برای کاهش میزان هزینه و زمان تحویل پروژه  مسئله ترسناکی برای مدیران بوده است. اما اضطراب ‌‌می‌تواند به یک مانع برای شروع حرکت در یک پروژه رو به جلو باشد. شرکت کهن به همراه کارشناسان آن در کنار شماست تا شما را با موارد ناشناخته و مبهم در صنعت ساختمان‌سازی آشنا سازند تا بتوانید بر ترس‌ها و استرس‌های خود غلبه کنید و با دیدی باز به سراغ سرمایه‌گذاری و ساخت و طراحی ساختمان بروید. این مقاله مراحل طراحی و ساخت ساختمان از ابتدا تا انتهای پروژه به همراه وظایف کاری و مدت زمانی که هر مرحله طول می‌کشد به همراه مدارک مورد نیاز گردآوری شده است. شما می‌توانید برای برآورد هزینه‌ها به وب سایت کهن مراجعه نمایید و یا با تماس با کارشناسانمان از راهنمایی ما استفاده نمایید.

منبع: سایت نماپلان

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس