logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

نکات کلیدی جهت تهیه نقشه خانه ویلایی

نکات کلیدی جهت تهیه نقشه خانه ویلایی

هر پروژه ساخت‌و‌ساز به تفکر و برنامه‌ریزی دقیق احتیاج دارد، مخصوصا اگر هدف طراحی نقشه خانه ویلایی باشد و متراژ بزرگی برای آن در نظر گرفته شود. قدم اول قبل از شروع طراحی برنامه‌ریزی با توجه به نیازهای اعضای خانواده است. شاید این مسئله در نگاه اول چالش‌برانگیز به نظر برسد، با این حال عوامل مختلفی وجود دارند که توجه به آن‌ها زمان طراحی و تهیه نقشه خانه ویلایی، شما را به یک نقشه تمام‌عیار متناسب با نیازمندی‌های طراحی و بودجه‌ای که مد نظر دارید، می‌رساند. در ادامه همراه ما باشید تا با مهم‌ترین این عوامل آشنا شویم.

 


1. خاک را تجزیه و تحلیل کنید!

خاک زمین بسته به موقعیت جغرافیایی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد؛ بنابراین آنالیز خاک و احتمالا آزمایش آن برای تعیین ظرفیت باربری خاک فوق‌العاده مهم است. بعد از تجزیه و تحلیل مناسب خاک، می‌توان سازه و فونداسیون را طوری طراحی کرد که از حداکثر استحکام و طول عمر سازه اطمینان حاصل شود.

 


2. فرم خانه را با دقت و حوصله طراحی کنید

فرم یکی از مهم‌ترین نکات تهیه نقشه خانه ویلایی است که در طراحی پلان خانه باید در نظر گرفت. فراموش نکنید که چیدمان یا نمای بیرونی خانه اولین چیزی است که افراد می‌بینند. از این رو باید به سبک و طرح آن خوب فکر کنید. به این فکر کنید که دوست دارید خانه ویلایی جدیدتان مدرن، سنتی یا کلاسیک به نظر برسد؟ می‌خواهید سقف صاف داشته باشد یا شیب‌دار؟ دوست دارید حیاط جلوی خانه داشته باشید یا حیات خلوت؟ 
به سبک‌ها و انواع طرح‌های مختلف فکر کنید و آن‌ها را از نقطه نظرهای مختلف مثل بودجه، دسترسی به فضا، نگهداری و غیره بررسی کنید.

 


3. صرفا درگیر زیبایی نشوید، خانه باید کاربردی باشد!

تفاوت اساسی که میان سازه مسکونی و تجاری وجود دارد، مربوط به کارکرد این دو سازه است. این نکته را در طول طراحی پلان فراموش نکنید. به سبک زندگی خانوادگی خود نگاه کنید و سعی کنید نقشه را طوری طراحی کنید که نیازهای افراد خانواده را برآورده کند. مثلا اگر اهل مطالعه هستید، قسمتی از اتاق مهمان را به کتابخانه‌های سرتاسری اختصاص بدهید یا اگر والدین پیری دارید، یک تی‌وی روم (اتاق تماشای تلویزیون) برای اوقات بی‌کاری آن‌ها ایده خوبی است. تمام قسمت‌های خانه باید به‌راحتی در دسترس باشد.

 

طراحی نقشه ویلا

 


4. بررسی جزئیات خانه برای آینده!

تهیه نقشه خانه ویلایی چیزی شبیه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. بنابراین به‌جای آن‌که فقط تعداد افراد خانه را در لحظه حال در نظر بگیرید، کمی آینده‌نگر باشید و اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد را در نظر بگیرید. والدین پیر شما، کودکان شما، مهمانان و حتی خودتان به اتاق مجزا احتیاج دارید. شاید امروز یک اتاق برای دو کودک شما کافی باشد، اما چند سال بعد هر دوی آن‌ها به حریم شخصی خود نیاز دارند. این مسائل را در نظر بگیرید و با دیدگاه آینده برای تعداد اتاق‌های خانه تصمیم‌ بگیرید.

 

طراحی نقشه ویلا

 


5. ویلای چند طبقه مناسب شماست؟!

تعداد طبقات ویلا یکی دیگر از تصمیمات مهمی است که باید در مرحله تهیه نقشه گرفته شود. این انتخاب در درجه اول به سلیقه مالک و فضای ویلا بستگی دارد. برخی از افراد ساختمان دوبلکس را ترجیح می‌دهند و برخی می‌خواهند دو طبقه مجزا داشته باشند. بنابراین همه چیز به فضای مورد نیاز و نحوه استفاده از این ویلا در حال حاضر یا در آینده بستگی دارد.

 

طراحی نقشه ویلا

 


6. دستورالعمل‌های ضوابط ساخت را رعایت کنید!

شهرداری هر شهر یا حوزه قضایی مربوطه دستورالعمل‌های ساختمانی محلی خاصی دارد که همه افراد زمان طراحی نقشه خانه جدید باید از آن‌ها پیروی کنند. این قوانین ساختمانی هم در مراحل طراحی و اجرای سازه پیاده می‌شود و شامل دستورالعمل‌هایی پیرامون ارتفاع کلی ساختمان (تعداد طبقات)، FSR، سطح پوشش، فضای باز و غیره است. چنانچه این دستورالعمل‌ها و مشخصات ساختمانی را نادیده بگیرید، برای اخذ تائیدیه و پایان کار از مقامات محلی به مشکل برمی‌خورید. این یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید موقع تهیه نقشه خانه ویلایی به آن توجه کنید.

 

نقشه ویلا

 


7. به نور و تهویه خانه ویلایی توجه کنید!

تصمیمات در مورد روشنایی و گردش هوای داخل خانه باید زمان تهیه نقشه خانه ویلایی گرفته شود. خانه باید نور طبیعی و هوای تازه داشته باشد، بنابراین زمان طراحی پلان خانه ویلایی باید به موقعیت و اندازه مناسب در و پنجره فکر کنید. اگرچه موقعیت مناسب درها و پنجره‌ها در واقع به چیدمان ساختمان و اضلاع باز بستگی دارد، پیشنهاد می‌کنیم پنجره‌ها را عریض‌تر و درها و پارتیشن‌های بزرگ‌تر را به سمت اضلاع باز در نظر بگیرید.

 

طراحی نقشه ویلا

 


8. بودجه ساخت و ساز را برآورد کنید

مالک دوست دارد تا قران آخری که هزینه می‌کند، در نتیجه نهایی مشهود باشد. بنابراین زمان تهیه نقشه خانه ویلایی، صرف‌نظر از بزرگ یا کوچک بودن خانه، باید مسئله بودجه را مد نظر قرار داد. زمانی که بودجه ساخت و ساز کاملا مشخص باشد، به راحتی می‌توان نقشه‌ای طراحی کرد که متناسب با آن، نیازهای خانواده را برطرف کند.

 

طراحی نقشه ویلا

 


9. به هزینه‌های نگهداری خانه فکر کنید!

جدای از هزینه‌های ساخت خانه ویلایی، بد نیست به هزینه‌هایی که در آینده به هر دلیلی پیش رویتان سبز می‌شود، فکر کنید. خانه جدید به تعمیر و نگهداری مناسب نیاز دارد و این هزینه‌ای است که ما اغلب نادیده می‌گیریم. از رنگ آمیزی بیرونی گرفته تا نظافت منظم، هزینه‌های آب و برق گرفته تا مالیات شهرداری و غیره. هر چقدر مساحت خانه ویلایی بزرگ‌تر باشد، مجموع هزینه‌های نگهداری هم بیشتر خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم زمان تهیه نقشه خانه ویلایی این هزینه‌ها را نیز در نظر بگیرید. 


10. به ایمنی و امنیت خانه اهمیت بدهید!

هر کسی که در تب‌و‌تاب طراحی نقشه و ساخت یک ویلای مسکونی است، بدون شک به ایمنی و امنیت خانه اهمیت می‌دهد. چنین فردی نمی‌خواهد تحت هیچ شرایطی امنیت خانواده خود را به خطر بیندازد، بنابراین لازم است در مرحله تهیه نقشه خانه ویلایی قوانین و دستورالعمل‌های امنیت سازه را مو به مو اجرا کند.
اگر موقعیت مکانی ویلا خارج از شهر است، احتمالا به نگهبان یا سرایدار احتیاج دارید و لازم است در مرحله طراحی به اتاقک نگهبانی یا خانه‌ای برای سرایدار فکر کنید. یا اگر کودک خردسال دارید، دسترسی اتاق او به بخش خاصی از منزل مثل تراس یا بالکن باز را محدود یا کاملا مسدود کنید. همه این‌ها مواردی است که باید در مرحله تهیه نقشه خانه ویلایی مدنظر داشته باشید.

 

طراحی نقشه ویلا

 


11. زمان تهیه نقشه خانه ویلایی به موقعیت و فرم آشپزخانه توجه کنید!

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه است که هنگام طراحی پلان باید به اندازه و چیدمان آن توجه ویژه‌ای داشت. این سوالات را از خود بپرسید تا برخی مسائل برای شما شفاف‌تر شود:
•    دوست دارید طراحی آشپزخانه باز باشد یا بسته؟
•    فکر می‌کنید به آشپزخانه بزرگ احتیاج دارید یا آشپزخانه متوسط هم برای شما کافی است؟
•    آیا از اندازه یا لایوت آشپزخانه فعلی خود راضی هستید؟ فکر می‌کنید چه تغییراتی نیاز دارد؟
•    چه مقدار کمد جهت ذخیره‌سازی ظروف نیاز دارید؟
پاسخ به این سوالات موقع طراحی لایوت خانه جدید شما را به ایده‌های بهتری در مورد اندازه و لایوت آشپزخانه می‌رساند.

 

طراحی نقشه ویلا

 

 


12. توجه به ارتفاع سازه زمان تهیه نقشه خانه ویلایی

طراحی ارتفاع خانه بیرونی دقیقا به اندازه طراحی داخلی برای زیبایی ویلای شما مهم و تاثیرگذار است.  ارتفاع سازه یکی از اولین جنبه‌های سازه است که در نگاه اول دیده می‌شود و می‌توان در مرحله تهیه نقشه طوری برنامه‌ریزی کرد که ارتفاع به تنهایی یکی از جنبه‌های زیبایی ویلا باشد. در این مرحله نکات مهمی وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها فکر کنید و در ادامه حیاتی‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم:
•    هنگام طراحی نمای بیرونی خانه صرفا از مد روز پیروی نکنید، چرا که مد روز مدام در حال تغییر است.
•    به طراحی بیرونی و ارتفاع سازه‌های دیگر محله توجه کنید و ببینید دوست دارید خانه شما هم مثل همه خانه‌های محله باشد؟ یا طرح متفاوتی می‌خواهید؟
•    در اینترنت به دنبال ایده‌های جدید طراحی‌ نمای بیرونی بگردید.
•    به هزینه‌های نگهداری آینده فکر کنید.
هنگام طراحی ارتفاع خانه و نمای پرسپکتیو همیشه در قدم اول در پی ویژگی‌ها و سبک‌هایی باشید که شخصا دوست دارید، سپس به عوامل دیگر مثل کاربردپذیری، هزینه ساخت و ساز و هزینه‌های نگهداری آتی فکر کنید.


سخن آخر
در این مقاله با مهم‌ترین نکات تهیه نقشه برای خانه ویلایی آشنا شدیم و اکنون می‌دانیم زمان تهیه نقشه خانه ویلایی باید به عوامل مهمی مثل کاربردی بودن طراحی (فضای کافی برای سرگرمی، کار، خواب)، هزینه، نیازهای خانواده، امکانات راحتی، منبع نور، ایمنی، سیم‌کشی، لوله‌کشی، تهویه، دکوراسیون اتاق، اندازه مبلمان و چیدمان به عنوان عوامل موثر بر طراحی پلان توجه کنیم.  
ما در کهن سازندگان با در نظر گرفتن این نکات، طرحی زیبا و منحصر‌به‌فرد برای خانه ویلایی شما ترسیم می‌کنیم که تا سالیان سال نیازهای شما را برآورده کند. کهن سازندگان گروه طرح و ساخت انواع آثار معماری از صفر تا صد خانه رویایی‌تان همراه شماست.

 

 

منابع:

https://www.houseyog.com/blog/things-to-consider-when-designing-a-house-plan/

https://www.constructionowl.com/factors-to-account-for-when-designing-floor-plan/

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس