logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

دروازه‌های باغی و طراحی فضای سبز

دروازه‌های باغی و طراحی فضای سبز


دروازه‌های باغی ضمن آنکه وسعت باغ و تنوع هویتی محوطه‌های مختلف آن را بیان می‌دارند نوعی خوشامدگویی و رسمیتی دلچسب برای بازدید کننده به ارمغان خواهند آورد.
آن‌ها می‌توانند فرم، متریال و جلوه‌ گری بصری را نیز با خود به فضای کارکردی بیاورند. در برخی باغ‌ها فرم‌هایی خاص از دروازه‌ها جنبه تقدس آمیز و آیینی دارند مثل دروازه ماه در باغ‌های چینی که المانی همیشگی در باغ‌های بزرگ از این مدل محسوب می‌شوند.
شکل دکوراتیو دروازه‌ها نیز می‌تواند شکوه هنر را به عمق باغ  بیاورد.
برخی دروازه‌ها میزبان گیاهان و گل‌های رنگین و پر رایحه‌ای هستند که شما ضمن عبور از آن‌ها به نشاطی از عمق وجود دست خواهید یافت.
دروازه‌های بیرونی باغ نیز می‌توانند از نوع ساده روستایی و مزرعه‌ای تا بسیار پر جلوه و دکوراتیو سبک مدیترانه‌ای متنوع باشند.
این دروازه‌ها می‌توانند سبک باغ‌سازی را نیز در اولین نگاه معرفی نمایند. باغ‌های شرق دور آسیا با نمایه‌های ویژه‌ای در دروازه‌های ورودی نظیر سقف‌های چند ترازی و شیروانی‌های برآمده به سمت بالا و یا دروازه‌های با قوس‌های پر جلوه و المان‌های الحاقی جذاب بهترین مثال از این رویکرد هستند.

 

دروازه مدل بار و طاق فانوس:

در این تصویر یک دروازه باغ در مدل بار می‌بینید که بخش بالایی آن قوسی زیبا از دایره را نشان می‌دهد. ستون‌های آجری کارپردازی شده در طرفین جلوه‌گری آن را بیشتر کرده‌اند. طاقی از متریال فلز فرم‌دهی شده، میزبان فانوسی دلربا است و مجموعه را به شکلی خاص درآورده است.
گل‌های درختی فضای دیوار آجری را به خوبی تلطیف نموده‌اند.

 

 

گذرگاه اختصاصی ورود به باغ آهنی با شکوه:

در این تصویر گذرگاهی اختصاصی به سمت دروازه ایجاد شده است. طرفین این راه گذر به شکل بسیار پر جلوه و تاثیر گذار خودنمایی می‌کنند. دروازه آهنی فراخ ( به رنگ سیاه که نوعی وقار به ورودی داده است) و دیوار بلند آجری فضای درون باغ را پنهان نگه می‌دارند.

 

 

دوازه چوبی درون باغی:

در محل عبور از محوطه‌ای به محوطه دیگر درون فضای باغی می‌توان دروازه‌ای تعبیه کرد تا عبوری رسمی‌تر و بیانی از فضاهایی با کارکرد متفاوت را تعریف نمود. این دروازه‌ها می‌توانند خود المانی برای زیبایی بیشتر فضا باشند(از نظر شکل دکوراتیو، رنگ پرازی پر جلوه و متریال ساختاری).

 

 

دروازه هلالی درون دیوار طاقی:

در میان دیوار بلند آجری با نمایش کهنه نما(پتینه) طاقی رومی(دایره‌ای) طراحی شده و دروازه‌ای هلالی برای آن تعبیه شده است. به قوس‌های فراوانی که در تصویر می‌بینید دقت کنید. راه عبور دارای پیچ و تاب و دیوار قوسی کرت بندی همگی تم قوسی دروازه را به حالت تشدید در آورده‌اند. در میان استفاده افراطی از آجر، حضور پر قدرت پوشش گیاهی و مجسمه‌ای زیبا فضایی دلچسب ایجاد کرده است.

 


دروازه با فریم چوب در همجواری با یک پرگولا: در این تصویر دروازه را به صورت فریم چوبی مستطیل شکل ضخیم می‌بینند. همه چیز ساده است اما قرار است در مقابل بیننده ترکیبی کم تکرار به نمایش گذاشته شود. پرگولا همجوار با دروازه رقابت بصری جانانه‌ای با آن خواهد داشت. حضور پر قدرت پوشش گیاهی به ویژه درختان پهن برگ موز لطافت دلچسبی را در فضای حسی ایجاد کرده است.

 

 

منبع: کتاب محوطه سازی

جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس