logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

متریال چوب ترمو

متریال چوب ترمو

پیش از این در مورد متریال چوبی گلولام در قسمت اخبار منتشر کرده و از کاربرد های متریال چوبی گلولام سخن گفته ایم در این مقاله قصد داریم از کاربرد نوع دیگری از متریال چوب به نام متریال ترمو صحبت کنیم . با ما همراه باشید

آشنایی با متریال چوب ترمو   (Thermowood)

 

چوب به‌طور طبیعی، ماده ای زیست فروپاش و از نظر ابعادی، ناپایدار است. این خصیصه‌های ذاتی، مشکلاتی چون پوسیدگی و تاب برداشتن را برای طراحان و معماران به همراه می‌آورد.

یک راه‌حل خلاقانه، پروسه‌ای اضافی است که اصلاح حرارتی نامیده می‌شود. محصول نهایی این پروسه چوب اصلاح شده با حرارات یا به اصطلاح ترمووود (Thermally modified wood) است

ترمووود الوار چوبی مناسب برای کاربردهای مختلف هستند؛ قطعاتی که در حالت عادی قابلیت کاربرد در محیط‌های بیرونی را نداشتند.

به طور مختصر می توان گفت در فرآیند ترموود (ترموود) چوب را ضمن اینکه با بخار محافظت می­کنند تا 180 الی 215 درجه سانتی گراد حرارت میدهند (چوب فراوری شده). بخار علاوه بر نقش حفاظتی، بر تغییرات شیمیایی حاصله بر چوب تاثیر می­گذارد. در نتیجه این روش (تیمار حرارتی یا همان ترمووود) محصولی به نام ترمو چوب (ترمووود) که بسیار سازگار با محیط زیست نیز مباشدحاصل میگردد(چوب فراوری شده). در فرآیند ترمو، رنگ چوب تیره شده و در شرایط متغییر رطوبتی متعادل تر از چوب معمولی می­گردد و خاصیت عایق حرارتی آن نیز افزایش می­یابد. هم چنین در تیمار حرارتی (ترموود) چوب در مقابل پوسیدگی مقاوم می­گردد و میزان تغییر ابعاد در آن به حداقل میرسد.

چوب را در حالت عادی نمی‌توان در محیط‌های خیس و بیرونی استفاده کرد اما از آنجایی‌که چوب اصلاح ‌شده با حرارت یا چوب ترمو، نه رطوبت را جذب می‌کند و نه آن را درون خود حفظ می‌کند؛ برای کاربردهای مختلفی چون نماهای بیرونی، ساخت عرشه و ایوان و کف‌پوش مناسب است.

 انواع ترموود از لحاظ گونه چوب

ترمووود با چوب نرم (Soft Wood): چوب نرم عمدتا مربوط به درختان سوزنی برگ نظیر کاج است.

ترموود با چوب سخت(Hard Wood): چوب سخت نیز عمدتا مربوط به درختان پهن برگ نظیر زبان گنجشک است.

فراموش نکنید که در کشور ما، گونه چوب نرم عمدتا کاج Pine)  ) بوده و چوب سخت نیز غالبا زبان گنجشک Ash) ) می باشد. از چوب ترمو Pine عمدتا در نماهای ساختمان و دیوارهای عمودی و از ترموود Ash نیز در کف و مناطقی که به مقاومت نسبتا بیشتری نیاز دارند، استفاده می گردد.

ترموود در پروفیل هایی به طول ۳ و یا ۶ متر به بازار عرضه گردیده و مقطع پروفیل در طرح و ابعاد مختلف موجود می باشد. لازم به ذکر است که شما بسته به طراحی می توانید از هریک از پروفیل ها استفاده نمایید. به علاوه پروفیل ها در دو نوع شیاردار و بدون شیار ارائه می گردند.

ممکن است این سوال مطرح شود که  چه نوع چوبی برای ساخت ترمووود استفاده می گردد؟

نکته بسیار مهمی که در فرآیند «ترمو کردن» اهمیت دارد، کیفیت الوارهای استفاده شده است. بایستی در خاطر داشت که هر چوبی را نمی توان به ترموود تبدیل کرد و چوب اولیه بایستی از کیفیت لازم برخوردار باشد. این کیفیت برتر تنها در برخی قسمت های جنگل سوئد و فنلاند یافت می گردد.

در حقیقت در فنلاند از گونه های چوب کاملا مختلفی برای تیمار حرارتی و نهایتا تولید ترموود استفاده می گردد که از جمله آن ها می توان به نوئل (Picea abies)، کاج (Pinus sylvestris)، صنوبر (Populus tremula) و البته توس (Betula pendula) اشاره نمود.

البته گفتنی است که تجربیاتی نیز در مورد تیمار زبان گنجشک (Fraxinus excelsior)، کاج رادیانا (Pinus radiata)، توسکا (Alnus glutinosa)، لاریکس (Larix sibirica)، اکالیپتوس و نیز راش (Fagus silvatica) به دست آمده است.

 

برخی از ویژگی های ترمو وود یا چوب ترمو

 

دوام بالا و ثبات ابعاد

پس از تيمار حرارتي (فرآیند ترمو)، درصد رطوبت چوب به %6-4 كاهش يافته و چوب داراي ويژگي به نام ( تعادل رطوبتي ) مي گردد كه در نتيجه جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب و محيط اطراف در آن به شكل قابل توجهي كاهش مي­يابد كه اين امر تأثير خاصي در ثبات ابعاد، كاهش ترك خوردگي و افزايش قابل ملاحظه خواص عايق بودن الوارهای چوب ترمو (ترمووود) ايجاد مي نمايد.

مقاوم در برابر پوسيدگي و حمله حشرات

به دليل شكستن و تجزيه همي سلولزها ( زنجيره قندي ) در چوب ترمو شده باكيفيت عالي، اين محصولات منبع مغذي براي حشرات و قارچ هاي مولد پوسيدگي چوب نخواهند بود.

فاقد صمغ، خلوص و يكنواختي

هنگامي كه الوارهاي چوبي تحت عمل آوري ترمو قرارمي گيرند، رزين ومواد مضر آن مانند فرمالدهيدها حذف مي گردند، باكتري ها كشته مي شوند و سبب توليد ماده اي خالص و استريل براي كاربردهاي مختلف بيروني و داخلي مي گردند. با ايجاد رنگي يكنواخت در سراسر الوار چوب زيبايي خاصي به آن نیز مي بخشد.

خواص کلیدی

مقاومت بالا و طولاني در برابر سايش و شرايط جوي مختلف

نصب آسان و سريع

قابليت نصب و جداسازي آسان و مكرر جهت نظافت يا انتقال به مكاني ديگر

قابليت برش هلالي جهت محل هاي قوس دار

شستشو و نگهداري آسان

 

⭐️ موارد استفاده:

نمای چوبی ساختمان (نما چوب)

نمای بیرونی ساختمان (نما چوب)

کفپوش فضای باز (Decking) و داخلی

انواع دکوراسیون داخلی

انواع مبلمان فضای باز

آلاچیق و پرگولا

سایه بان و لوور

بام باغ ( روف گاردن)

درب و پنجره و زیرسقف

سونا و استخر

دست انداز نرده

کف پله

گلدان

قرنیز


 

گروه فنی مهندسی کهن از این متریال زیبا  و منحصربه فرد در طراحی پروژه هایی چون طراحی نمای ساختمان مسکونی بوستان ، طراحی نمای مدرن ساختمان کلبه 3 ساری کنار استفاده کرده است .

جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس