logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

رندرینگ چیست؟ کاربرد رندرینگ در معماری برای ارائه نما و پلان؟

رندرینگ چیست؟ کاربرد رندرینگ در معماری برای ارائه نما و پلان؟

رندر (Render)  چیست؟

رندر یک فرآیند در صنعت گرافیک کامپیوتری است که در آن، تصاویر سه بعدی یا مدل‌های سه بعدی، مانند اشیاء، صحنه‌ها و انواع مختلف اجزاء، به تصاویر دو یا سه بعدی تبدیل می‌شوند. این فرآیند شامل ترکیب و پردازش مدل‌های سه‌بعدی، تعیین موقعیت و نورپردازی، اعمال تکسچرها و متریال‌ها است که نهایتاً تولید تصویر نهایی می‌شود.
در عمل، رندر به معنی تولید تصویر واقع‌گرایانه از یک صحنه یا مدل سه بعدی است. این فرآیند به وسیله نرم‌افزارهای رندرینگ انجام می‌شود که قادرند داده‌های سه بعدی را به تصاویر با کیفیت بالا و واقع‌گرایانه تبدیل کنند، که معمولاً برای ارائه و تبلیغات، طراحی و معماری، انیمیشن، تولید فیلم، بازی‌های ویدیویی و صنایع دیجیتال استفاده می‌شوند.

 


رندرینگ (Rendering) در معماری چیست؟ 

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای رندرینگ در میان معماران، پرزنت و ارائه نما و پلان‌های خاص از طراحی‌ها و آثارشان است. حتی برجسته‌ترین معماران جهان از ابزارهای دیجیتال و نرم‌افزارهای معماری برای بهترین ارائه آثار خود بهره می‌برند. این موضوع جزئی از کار حرفه‌ای هر معمار محسوب می‌شود. رندرهای سه بعدی، بخشی از محتوای با کیفیت تولید شده در زمینه گسترده معماری را شکل می‌دهند. 

رندرینگ در معماری به معنای تولید تصاویر واقع‌گرایانه و سه‌بعدی از طرح‌ها و مدل‌های معماری است. این فرآیند شامل استفاده از نرم‌افزارهای مدلسازی سه‌بعدی و رندرینگ می‌شود تا طرح‌های معماری در قالب تصاویر با کیفیت واقع‌گرایانه به نمایش درآید. این تصاویر می‌توانند برای ارائه نما و پلان به مشتریان، جذب سرمایه‌گذاران، ارتقاء فهم عمومی از طرح و همچنین به عنوان بخشی از مستندات معماری برای ساخت و ساز استفاده شوند. استفاده از تصاویر واقع‌گرایانه توسط معماران و طراحان به عنوان یک ابزار ارتباطی مؤثر برای انتقال ایده‌ها و مفاهیم معماری به مخاطبان بسیار موثر است.

 

 

اهمیت رندرینگ در پرزانته معماری

امروزه رابطه معماری و تکنولوژی در بالاترین سطح خود قرار دارد؛ بدین معنی که معماری از تمام پتانسیل تکنولوژی استفاده کرده تا در جهت درست خود حرکت کند. در راستای این مسیر، تکنولوژی با سرعت بالا درحال تغییر و بهتر شدن است و معماری توانسته به خوبی خود را با این پیشرفت وفق بدهد و همین امر سبب گشته هر روز ایده‌های معمارانه متفاوتی ببینیم.

معماری در زمینه‌های مختلف با تکنولوژی آمیخته شده است و یکی از مهمترین آن، ارائه یا پرزانته پروژه است. البته، در زمینه اجرا، مصالح، دکوراسیون داخلی و... نیز تکنولوژی نقش مهمی ایفا می‌کند. دلیل اهمیت پرزانته این است که این فرآیند یکی از پروسه‌های ضروری تحویل پروژه محسوب می‌شود و همچنین، کارفرماها به شدت به آن وابسته هستند تا از روند طراحی پروژه خود (از زمان ترسیم اولیه پلان تا رندر نهایی) مطلع باشند. پرزانته در معماری زیر شاخه‌های بسیاری دارد که هرکدام در واقع به اندازه یک تغییر نسل، کیفیت و سرعت ارائه کار را ارتقا دادند. اکنون هدف از نگارش این مقاله این است که بگوییم چرا پرزانته خوب، اهمیت بالایی برای کارفرمایان و دفاتر معماری دارد!

 

رندرینگ طراحی ویلا دوبلکس

 

 

شبیه سازی پروژه‌های معماری برای ارائه دقیق به کارفرمایان توسط نرم افزارهای پیشرفته:

نرم افزارها و پرزانته معماری طی دهه‌های گذشته رشد چشمگیری داشتند. میتوان گفت طی 5 سال اخیر، دوران طلایی ارائه کار و پرزانته در زمینه معماری بوده؛ زیرا امکانات، ابزارها و خصوصاْ نرم افزارهایی رونمایی شدند که تا قبل از آن به دور از تصورات ما بودند. برای مثال میتوان به تکنولوژی واقعیت افزوده یا VR .virtual reality، مدلسازی سه بعدی بوسیله عکس‌برداری از سوژه موردنظر و یا حتی به پرینت سه بعدی اشاره کرد. در ادامه توضیح مختصری در خصوص ضرورت استفاده از نرم افزارهای سه بعدی خواهیم داد.

گاهی در زمینه معماری با طرح‌های نسبتاً پیچیده مواجه می‌شویم که مهندسین اجرایی نیز تصور و درک دقیقی از طرحی که باید اجرا شود را ندارند. در این موارد میتوان به نرم افزارهای سه بعدی مراجعه کرد تا بتواند گره کار را باز نموده و ما را به نتیجه پروژه ای که از آن تجسمی نداریم؛ برساند. امروزه بسیاری از نرم افزارهای سه بعدی بنا به نیاز مهندسی یا معماری، آپدیت‌های جدیدی اضافه می‌کنند تا این مسیر همگام با توسعه معماری باشد و موانع موجود برای پرزانته هموارتر شود. 

از دیگر موارد مهم که میتوان به آن اشاره کرد این است که امروزه کمپانی‌های متعددی در زمینه پرزانته فعال هستند و بازار رقابت تنگاتنگی ایجاد شده که متر و معیار بهترین بودن این دفاتر پرزانته براساس امکاناتی است که در اختیار کارفرما قرار می‌دهند و علاوه بر آن با دفاتر معروف و مشهور معماری و مهندسی همکاری می‌کنند . از همین رو ما متوجه خواهیم شد که برای مثال دفتر Norman foster برای رندرینگ پروژه‌های خود با کمپانی brick visuals همکاری می‌کند و یا حتی دفاتر بزرگ چندین اپراتور برای کارهای سه بعدی خود دارند.

از دلایل دیگر اهمیت رندرینگ در معماری آن است که طراح می‌تواند با یادگیری ساده‌ترین نرم افزارها همزمان با پروسه طراحی، درک درست و بهتری نسبت به طرح خود داشته باشد و این امر به روند کار نیز سرعت می‌بخشد. صرفه جویی در هزینه و زمان ساخت پروژه نیز از دیگر مزیت‌های مهم آن می‌باشد. بالطبع هنگامی که مدل سه بعدی و برآورد متریال پروژه از قبل در اختیار شما قرار گیرد می‌توانید در هزینه کلی پروژه بهینه سازی بهتری داشته باشید. از موارد قابل اشاره در این مورد، پروسه انجام یک پروژه از ابتدا تا تحویل کار  است؛ زیرا میتوان در هر قسمت یک نگاه متفاوت به طرح داشت. برای مثال در مرحله مدلسازی، می‌توانیم هر فرمی که متصور می‌شویم، بسازیم و قدرت اجرا را به ذهنیت خود نزدیک کنیم و حتی طی این مسیر ویرایشاتی انجام دهیم که بهتر از ایده اولیه‌مان شود و به گونه‌ای طرح را به پختگی برسانیم.

مرحله بعد، نورپردازی است که در این قسمت میتوانیم درک درستی از زاویه تابش نور خورشید نسبت به موقعیت پروژه داشته باشیم تا از نورگیری بهتر پروژه مطمئن شویم. همچنین این موضوع برای نور مصنوعی لامپ‌ها نیز صدق می‌کند تا بتوانیم تصور درستی از ساختار نور واقعی کار داشته باشیم. 

مرحله بعد، اعمال متریال است. این قسمت یکی از مهمترین مراحل هم معماری و هم پرزانته پروژه است که به بیانی شیواتر موثرترین دلیل طبیعی شدن نتیجه رندر می‌باشد؛ زیرا طراح میتواند با آرشیو بی‌نهایتی از تکسچرهای موجود در اینترنت به راحتی ایده‌های جدید و متنوعی از کار استخراج کند. حتی گاهی متریال‌هایی خاص که تا کنون در پروژه‌ای از آن استفاده نکرده را به کار برد تا قبل از اجرا بتواند برآورد و ذهنیت دقیق‌تری نسبت به آن متریال خاص داشته باشد. مرحله بعدی نیز رندر نهایی است که یا به صورت تک فریم یا انیمیشن می‌باشد.  در تک رندر، برای مشاهده تمام جزییات می‌توان زوایای خاص با کیفیت بالا را داشته باشیم.

 

رندرینگ در معماری

 

 
حالت دیگر رندر نهایی هم زمانی است که از کار انیمیشن می‌گیریم که میتوان گفت یکی از جذاب‌ترین و راحت‌ترین حالات پرزانته برای طراح و کارفرما بحساب می‌آید. زیرا زمانی که کار به صورت انیمیشن تحویل داده می‌شود، تصویر سازی بهتری از فضا یا محصول خواهیم داشت و به طور همزمان قابلیت تغییر متریال و چرخیدن در فضا به صورت واقعیت افزوده از آپشن‌های دیگر این حالت پرزانته می‌باشد. به همین سبب امروزه درخواست بسیاری برای رندر انیمیشن و واقعیت افزوده وجود دارد که این امر، رقابت سنگینی بین کمپانی‌ها ایجاد کرده است.

از مهم‌ترین و محبوب‌ترین تکنولوژی‌های موجود در پرزانته معماری می‌توان به رندرینگ Real time rendering اشاره نمود. اینکه می‌توان نتیجه را به سادگی حین ویرایش مشاهده کنیم و بلافاصله آن را درک کنیم از دلایل محبوبیت آن می‌باشد.

 

 

 


مزایای اصلی رندر Real time نسبت به رندر معمولی: 

•    سرعت بالا: رندر real time به دلیل قابلیت نمایش تصاویر به صورت فوری و بدون نیاز به زمان برای پردازش، با سرعت بالایی ارائه می‌شود، که این مورد به شدت از سوی طراح و کارفرما اولویت دارد. 

•    کیفیت: موضوعی که به دلیل استقبال کارفرما و البته دریافت دستمزد و همچنین کیفیت کاری بالاتر بسیار رقابتی است.

•    امکانات تکمیلی و جانبی بسیار بیشتر جهت سفارشی سازی: امکاناتی نظیر باز شدن در، خاموش و روشن کردن چراغ، تغییر متریال و آبجکت حین حرکت در فضا را فراهم می‌کند، در صورتی که این کار در رندرینگ عادی (بصورت عکس یا تک فریم) بسیار زمان بر و فرسایشی است.

    تک کاربر بودن: یک کاربر کاربلد به راحتی میتواند تمام این پروسه را از صفر تا صد پیش ببرد در حالی که در پرزانته عادی نیاز به چند متخصص در زمینه های مختلف است تا نتیجه مشابه real time را به دست آورند.

•    آپدیت‌ها و اضافه شدن امکانات: نرم افزارهای رندر real time به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند و امکانات جذاب‌تر و کاربردی‌تر به آن‌ها اضافه می‌شود. 

 

 

منبع: اهمیت پرزانته در معماری

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس