logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

ساختمانی با مصرف انرژی صفر

ساختمانی با مصرف انرژی صفر

معماران دی پی، ساختمانی با مصرف انرژی صفر را در آکادمی BCA ساختند تمام تصاویر توسط معماران دی پی ارائه شده است. موفقیت "ساختمان انرژی صفر" که ساخته معماران دی پی در آکادمی BCA (مرکز آموزش و تحقیقات ساختمان و سازه در سنگاپور) است و پیشگامی این تیم در ارائه طرحی زیست محیطی و پایدار، موجب شده تا انواع سازه های دیگر در سنگاپور از همین ساختمان برای کاهش استفاده خود از نیروی برق الگو بگیرند. هدف از این طرح، نشان دادن عملی بودن ساخت پروژه های معماری است که کمترین میزان وابستگی را به منابع محدودی همانند سوخت های فسیلی داشته باشند و درعین حال درعین مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، آسایش کابر را نیز فراهم کنند.

سیستم مدیریت این ساختمان در واقع نوعی ابزار بازخورد فعال است و جریان های ممتد داده را هر لحظه مانیتور می کند تا آسایش ساکنین را حفظ کرده و استفاده از انرژی را به حداقل خود برساند. همچنین مکانیسم های فعال هوشمندی هم برای تکمیل سیستم یادشده به کار گرفته شده تا با بهره گیری از انرژی خورشیدی و اصول طراحی منفعل، ساختمان قادر به تولید تمام انرژی مورد نیازش باشد.

فناوری فوتوولتائیک که روی پشت بام استفاده شده است

 در این تاسیسات، از هوای گرم برای واردسازی تهویه فراهم شده توسط دودکش های خورشیدی به داخل کلاس های درس و راهروی محیط آموزشی استفاده می شود. گرما در داکت ها و زیر سطح فلزی شان تجمیع می شود و به خاطر اثر شناوری، هوا بلند شده و از طریق دودکش ها به خارج هدایت می شود. به این ترتیب، فشار منفی ایجاد می شود و هوای خنک تر از خارج به داخل وارد می شود.

تهویه فراهم شده توسط دودکش های خورشیدی که در آن از هوای حرارت دیده برای واردسازی تهویه در کلاس های درس و راهروی محیط آموزشی استفاده می شود.

لوله عمودی بر روی سقف، نورطبیعی خورشید را درون فضای داخلی راه می دهد. اجزاء سطح مقطع کمتری دارند و به همین خاطر نسبت به نورگیرهای سقفی بهره وری بیشتری دارند، زیرا به این ترتیب انرژی کمتری از درون ساختمان به بیرون می رود.

لوله ای عمودی روی پشت بام که نور خورشید را به درون فضای داخلی هدایت می کند.

پنل های خورشیدی مستقل روی ساختمان نصب شده اند و با دیگر اجزایِ ساختمان همانند سایبان، راهروهای سرپوشیده و نرده ها ترکیب شده اند. این اجزا روی هم رفته نیروی مورد نیاز را برای کاربردهای خاصی درZEB   فراهم می سازند، به عنوان مثال نیروی لازم برای کیوسک شارژ خورشیدی که در قسمت مرکزبازدیدکنندگان واقع است.

سایبان ها جذب حرارت خورشیدی را به حداقل می رسانند، بدون اینکه راه تهویه طبیعی و نورخورشید را سد کنند.

داکت های آینه ای که از مواد دارایِ انعکاس بالا ساخته شده اند، نورخورشید را از طریق عناصر افقی در سقف کاذب به داخل راه می دهند که سپس از راه منافذ سقفی بالای سر کاربر خارج می شود و به این ترتیب، در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی صورت می گیرد. داکت های آینه ای نورخورشید را از طریق عناصر افقی در سقف کاذب به داخل راه می دهند.

سقف سبز، درجه حرارت ناشی از جذب حرارت تشعشعی مستقیم را کاهش می دهد، درعین حال دیوارهای سبز نیز انتقال حرارت را از سطح بیرونی ساختمان به داخل کم می کنند. افزون بر این ها، سنسورهای تعبیه شده هم سطح و هم درجه حرارت محیط را مانیتور می نمایند.

دیوارهای سبز، انتقال گرما را از روی سطح ساختمان به درونش کاهش می دهند

قفسه های نوری، نور آفتاب طبیعی را به داخل ساختمان راه می دهند تا استفاده از نور غیرطبیعی کاهش یابد. استفاده از موادی در ساخت سقف که به اندازه فیکسچرها (موارد نصب کردنی مانند لوستر) خاصیت بازتاب دهندگی نور را داشته باشند، صرفه جویی را افزایش می دهد.


 


 

قفسه های نور، نور روزگاهی طبیعی را به داخل ساختمان باز می تابانند تا استفاده از نور مصنوعی کاهش بیابد.

با استفاده از تهویه، هوا از طریق دریچه های روی کف تامین می شود. به علت جاذبه موجود، هوای خنک و تروتازه به صورت یکدست پخش می شود و هوای گرم تر بالا و به سمت سقف می رود و منجر به چرخه ای مداوم می شود. یک داکت تهویه هوای تازه و خنک در هر ایستگاه ها قرارداده شده که کیفیت هوا را بالا می برد. سپس می توان درجه حرات محیط اطراف را اندکی بالاتر برد تا از بار تهویه هوا کم شود.

تعبیه داکت تامین هوای تازه و خنک در هر یک از ایستگاه ها، کیفیت هوا را برای افراد حاضر در درون ساختمان بالا می برد. ZBE در اکتبر 2009 افتتاح شده است. یک سال بعد، پروژه به هدف هدررفتِ انرژی صفر خود رسید. در نتیجه، انرژی ماهیانه مازاد (که به لحاظ مالی هزینه آن برابر قبض برق 52 خانه 5 اتاقه و آپارتمان های هیئت مدیره ای یا HDB می شود)، در سایر بخش های موسسه پخش شده و سپس به شبکه برق شهری بازگردانده می شود.

جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس