logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

پلان ویلایی، از طراحی تا اجرا

پلان ویلایی، از طراحی تا اجرا


قطعا برای همه ما ویلاها همیشه حس خوب آسایش و آرامش را در ذهن تداعی می‌کنند، از همین رو معماران و سازندگان باید با نگاه درست و حرفه‌ای به شکلی طراحی پلان و ساخت ویلا را انجام دهند تا  حس آرامش و رفاهی که مصرف کننده به دنبال آن است به خوبی انتقال پیدا کند.
ویلاها معمولا بین یک تا نهایتا سه طبقه دارند و از هیچ سمتی محصور نیستند و به همین خاطر دست معماران در اجرای ایده‌های ناب بسیار باز است اما قبل از طراحی و پیاده سازی ایده‌ها بر روی پلان ویلا باید به چند نکته توجه داشت.
اولین کاری که قبل از شروع طراحی باید انجام داد، بازدید از زمینی است که قرار است ویلا در آن ساخته شود. در این بازدید باید مواردی مانند نوع خاک و میزان شیب زمین، بررسی آب و هوای منطقه، مسیرهای منتهی به زمین، چشم‌اندازها و موقعیت جغرافیایی آن مورد بررسی قرارگیرد تا در طراحی اصولی و هرچه بهتر ویلا بهترین عملکرد را داشته باشیم.
بعد از بازدید از زمین در مرحله بعدی باید طی یک جلسه مشاوره در خصوص مسائل اقتصادی و میزان بودجه و رفع نیازها و خواسته‌های کارفرما در مورد نوع معماری، متراژ زیربنا، تعداد اتاق‌ها و به طور کلی نحوه طراحی پلان ویلا به نتایج اولیه برسیم.
در مرحله سوم پروسه اصلی طراحی پلان ویلا با توجه به پروپوزال دریافتی از کارفرما و اصول فنی و مهندسی آغاز می‌شود و چند نمونه طرح کلی و اولیه در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.
در این مرحله خیلی از نکات کلیدی و پر اهمیت در طراحی نهایی پلان ویلا مورد بررسی قرار می‌گیرد که در ادامه به چند نمونه از این موارد اشاره خواهیم کرد:

 جهت گیری درست در طراحی پلان ویلا

پلان ویلایی، از طراحی تا اجرا


رعایت و انتخاب اصولی جهت قرارگیری ویلا در طراحی پلان قدم اول محسوب می‌شود. در صورت امکان جهت قرارگیری پلان ویلا باید طوری در نظر گرفته شود تا بتوان نور تمامی جهات جغرافیایی را در اختیار داشته باشیم اما اگر این امر میسر نبود بهتر است تا بیشترین بهره را از نور سمت جنوب ببرید.
 

پلان ویلایی، از طراحی تا اجرا

طراحی اصولی و صحیح ورودی ویلا


شاید در ابتدا چندان موضوع مهمی به نظر نرسد ولی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نقاط در منحصر به‌فرد کردن طراحی ویلا، طراحی اصولی ورودی آن است. قطعا بهترین محل برای جاگذاری ورودی ویلا در بخش جلویی آن است به گونه‌ای که با اولین نگاه به ویلا مشخص باشد. همچنین بهتر است تا ورودی کمی فرو رفته و البته باز باشد چرا که این امر حس دعوت کنندگی بهتری را القا می‌کند. همچنین هنگام طراحی داخلی ورودی رعایت این نکته که ورودی به جای وارد شدن مستقیم به یک بخش ویلا مانند نشیمن، به یک فضای جداگانه وارد شود و از آنجا به بخش‌های مختلف ویلا منتهی شود بسیار چشم‌نواز و جذاب خواهد بود.  
 

پلان ویلایی، از طراحی تا اجرا

محل قرارگیری آشپزخانه و اتاق خواب


مهم‌ترین بخش در طراحی پلان ویلا و یا هر واحد مسکونی دیگری جاگذاری صحیح آشپزخانه است، اول از همه باید مکان و پنجره‌های آشپزخانه را به گونه‌ای در نظر گرفت که نور مناسبی وارد آشپزخانه شود، از طرفی دیگر محل قرارگیری آشپزخانه باید جایی باشد که اتصال و ارتباط خوبی با سایر بخش‌های ویلا از جمله نشیمن و ناهارخوری اشته باشد و اصولا جدا کردن آشپزخانه از دیگر فضاهای ویلا یک باور غلط و طراحی کاملا غیر اصولی محسوب می‌شود.
در خصوص طراحی اتاق خواب‌ها هم با رعایت چند نکته ساده می‌توان محیطی آرام و دلنشین را فراهم کرد. اولین موضوع ابعاد مناسب اتاق خواب است که با توجه به تعداد افرادی که قصد استفاده از آن را دارند در نظر گرفته می‌شود. یکی دیگر از این موارد در نظر گرفتن فاصله کم سرویس بهداشتی با اتاق خواب‌ها در طراحی پلان ویلا و یا در صورت امکان طراحی اتاق خواب‌های مستر است.
بعد از گرفتن تایید کارفرما طراحی معماری ویلا با رعایت تمامی اصول و استانداردها انجام می‌شود. در واقع پلان ویلا با تمام جزییات در این مرحله طراحی می‌شود و همچنین با توجه به بودجه در نظر گرفته شده کارفرما طراحی نمای ویلا هم نهایی می‌شود.
پس از تایید و نهایی سازی پلان ویلا نوبت به اجرا می‌رسد که در مرحله تهیه و تامین متریال برای ساخت ویلا با توجه به بودجه کارفرما انجام می‌شود.
 

پلان ویلایی، از طراحی تا اجرا

انتخاب تاسیسات مناسب


انتخاب مناسب‌ترین سیستم سرمایشی و گرمایشی برای ویلا با توجه به نوع طراحی پلان ویلا، موقعیت جغرافیایی ویلا صورت می‌گیرد. به طور مثال در منطقه شمالی کشور ما با توجه به شرجی بودن هوا و میزان رطوبت بالا حتما باید از سیستم‌های سرمایشی گازی استفاده شود که در ادامه با توجه به پلان ویلا می‌توان از اسپلیت دیواری و یا داکت اسپلیت و حتی اسپلیت‌های مرکزی پیشرفته بهره برد. در خصوص تاسیسات روشنایی نیز باید علاوه بر انتخاب نوع مناسب چراغ‌ها برای فضاهای داخلی و خارجی ویلا،  نحوه کنترل روشنایی را هم در نظر گرفت. چون باید به یک نکته بارز در خصوص استفاده از ویلاها همیشه واقف بود و آن هم این موضوع است که معمولا ویلاها در تمام طول سال مورد استفاده قرار نمی‌گیرند بنابراین تجهیز ویلا به سیستم‌های کنترل هوشمند مدرن یکی از ملزومات است.
چراکه علاوه بر بالا بردن راندمان و کاهش هزینه‌های جاری، آسایش و راحتی مداومی را برای مصرف کننده فراهم می‌کند.
نکته بعدی که در طراحی و اجرای پلان ویلا از اهمین بالایی برخوردار است انتخاب و اجرای متریال طراحی داخلی ویلا است. منظور از متریال فضای داخلی مواردی مانند انتخاب کف سازی و طراحی سقف ویلاها، نورپردازی، متریال دیوارها و ... است که در جلسات اولیه باید با کارفرما در خصوص انتخاب نوع آنها به نتیجه رسیده باشیم.
مورد دیگری که اصولا جزوی از طراحی پلان ویلا محسوب می‌شود محوطه خارجی ویلاست که با طراحی علمی و اصولی آن می‌توان اعتبار ویژه‌ای به ساختمان اصلی ویلا ببخشیم. البته با توجه به هدف اصلی طراحی ویلا که نزدیکی با طبیعت و کسب آرامش و انگیزه از آن و استراحت است، طراحی اصولی و خلاق محوطه هم بسیار مهم و حائز اهمیت می‌شود.
در محوطه سازی مواردی مانند انتخاب درختان و گیاهان زینتی، طراحی و گل آرایی باغچه، استفاده از آب‌نما، طراحی روف گاردن، طراحی استخر و ... انجام می‌شود، اما قبل از انجام هر یک از این موارد در ابتدا باید نقشه کروکی زمین و راه‌های منتهی به آن تهیه شود تا بتوان به خوبی از تمام فضاها برای طراحی هرچه بهتر محوطه ویلا استفاده کرد. همانطور که توضیح در خصوص محوطه سازی در انتهای این مقاله قرار گرفته هنگام اجرا و ساخت ویلا هم بخش محوطه سازی در انتهای کار انجام می‌شود.

 

پلان ویلایی، از طراحی تا اجرا


اما اگر روزی قصد ساخت یک ویلای دلنشین و جذاب را داشتید باید خاطرنشان کنیم، فارغ از مهیا کردن مصالح درجه یک مهم‌ترین نکته‌ای که به عنوان یک سازنده باید در نظر بگیرید، همکاری با یک تیم معماری حرفه‌ای و با سابقه است، چرا که همواره از قدیم در یاد داریم که از حرف تا عمل فاصله بسیاری است، بنابراین نباید به راحتی برای طراحی پلان ویلای خود به هر تیمی اعتماد کنید و برای انتخاب یک تیم حرفه‌ای و قابل اعتماد قطعا نیاز به تحقیق و بررسی اصولی است. به همین خاطر به عنوان حسن ختام این مقاله ما قصد داریم شرکت کهن را به شما عزیزان معرفی کنیم. کهن سال‌هاست به عنوان یک شرکت ریشه‌دار و موفق، با مهندسین و معماران مجرب طراحی پلان انواع ویلاها را بر عهده دارد و پروژه‌های انجام شده توسط این شرکت مصداقی بر ادعای ما است. برای کسب اطلاعات بیشتر کافیست با شماره تلفن 33114611-011 تماس حاصل فرمایید.

 

منبع: نماپلان

پروژه ها
مشاهده بیشتر
جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha
هزینه ساخت شماره تماس