logo
سفارش آنلاین سفارش خود را ثبت کنید هزینه ساخت قیمت تقریبی را آنلاین محاسبه کنید

طراحی ویلا

جهت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را پر کرده تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم
captcha

معمولاً ویلا به خانه‌های حیاط‌دار که حس طبیعت را منتقل می‌کند، گفته می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد آرامش در زمان بازنشستگی و گذراندن تعطیلات در مکانی دنج و زیبا با هوایی عالی، تمیز و به دور از سرو صدا و ناهنجاری‌های شهری، ویلا سازی است. برای ساخت ویلا و سپردن عملیات ویلاسازی نکات بسیار مهمی وجود دارد. چنانچه قصد طراحی و ساخت ویلا را دارید، قبل از هر چیزی مقدمات مربوط به آن را آماده کنید که شامل اندازه‌گیری زمین، در نظر گرفتن جهت‌ها و شرایط جغرافیایی، تخصیص قسمت‌های مختلف مساحت زمین به عمارت ویلا و فضای سبز اطراف آن و … که تمام این موارد لازم است قبل از شروع به طراحی پلن اصلی ویلا در نظر گرفته شود و طبق آن‌ها کار پیش برود. 

 

مقدمه‌ای بر اصول طراحی ویلا:

اصول طراحی ویلا در شهرها و استان‌های مختلف با موقعیت جغرافیایی و فرهنگ و چشم‌اندازهای مختلف بسیار متفاوت می‌باشد که با پیشرفت روز افزون علم و دانش معماری و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در حوزه معماری این امر شدنی و دست یافتنیست. به طور کلی طراحی فضاهای ویلا باید لوکس، چشم‌نواز و در عین حال کاربردی باشد تا بهترین و ساده‌ترین شکل ممکن آماده‌ ارائه‌ی خدمات به کاربر باشد.

 

طراحی و ساخت ویلا

 

طراحی و ساخت ویلا

جهت ساخت ویلا ضروریست پلان به‌ صورت کاملا مهندسی شده مانند هر سازه دیگری ایجاد شود. سپس عملیات اجرایی نظیر گودبرداری و دیگر موارد صورت گیرد. بررسی وضعیت خاک قبل از گودبرداری و افزودن سازه نگهبان به میزان لازم، باید به شکل کاملا مهندسی و اصولی، انجام شود. با درنظر داشتن شرایط جغرافیایی و سلیقه مشتری، نوع الگو طراحی ویلا و مصالح لازم در ساخت و ساز آن تعریف شده و طبق همان الگو باید پیش رود. تاسیسات، لوله‌کشی‌ها، سقف کاذب، سیم کشی و … از مراحل بعدی ساخت و ساز ویلا محسوب می‌شوند. در هر مرحله باید نسبت به سبک دکوراسیون داخلی ساختمان ویلا توجه زیادی داشت. مهم‌ترین چیزی که در ساخت ویلا باید توجه کرد، تفاوت داشتن با الگوی ساخت و ساز شهری و آپارتمانی است. در ساخت این ویلاها، نیازمند جریان دادن روح طبیعت و متفاوت ساختن این بناها با ساختارهای شهری هستیم تا همان حال و هوای جذاب و دلپسند ایجاد شود.

 

 

در ساخت و ساز ویلا به چه نکاتی باید توجه کرد؟؟

  • یک طرح ویلا یا آپارتمان خوب باید کامل باشد و از همه جوانب باید اصولی و درست باشد. به این معنی که هم پلان زیبا و هم نمای خوبی داشته باشد تا در آخر پروژه‌ای کامل باشد.
  • یک نقشه غیر اصولی، سبب تحمیل هزینه‌های گزاف هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ زمانی می‌شود. بنابراین غیر اصولی بودن نقشه در طول زمان اجرای پروژه به چشم کارفرما می‌آید و در این شرایط تصمیم به اصلاح و یا تغییر آن بخش‌ها می‌گیرند که موجب می‌شود هزینه‌های اقتصادی اضافی به پروژه تحمیل شود. همینطور برای اصلاح کردن بخش‌های غلط و غیراصولی نیاز به زمان نیز دارد که سبب به تعویق افتادن پروژه و طولانی شدن زمان اتمام پروژه می‌شود.
  • در یک نقشه غیر اصولی و با روابط فضایی نادرست و غیر استاندارد، فضاها و ارتباط آن‌ها با هم، کیفیت لازمه برای زندگی خوب را نخواهد داشت. هنگامی که یک ساختمان با نقشه (پلان) نادرست و غیر اصولی ساخته می‌شود و خانواده‌ها در آن ساکن می‌شوند، پایین بودن استاندارد زندگی را حس می‌کنند.
  • شرکت‌های مهندسی اجرای ساختمان و حتی پیماکاران معتبر، جهت ساخت و اجرای پروژه‌های خود حساسیت بسیار بالایی دارند و معمولا از همان اول ساکن شدن طرح مورد نظر را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهند. چنانچه طرح و نقشه خوب و اصولی باشد تمایل به ساخت و اجرای آن نشان می‌دهند در غیر این صورت حاضر نیستند که با ساختن بناهایی که بعد از ساخت قابل دفاع نباشند، اعتبار رزومه خود را از بین ببرند. بنابراین داشتن یک طرح خوب باعث می‌شود تا بتوان خیلی آسان‌تر وارد مرحله اجرا و ساخت ویلا یا آپارتمان خود شد.
  • اکثر کارفرماها، نگاه اقتصادی و تجاری به ملک دارند یعنی ویلاها و آپارتمان‌هایی که می‌سازند برای سکونت خودشان نیست و قصد ساخت و فروش آن را دارند. اگر بخواهیم از این لحاظ به ساخت بنا بنگریم هم باز به این نتیجه می‌رسیم که در این شرایط هم باید طرح و نقشه خوب و اصولی را بسازند تا پس از پایان پروژه بتوانند آن را به فروش برسانند. اگر یک ویلا یا یک آپارتمان زیبا و با رعایت اصول معماری و ضوابط مهندسی بسازند هنگام فروش می‌توانند قدرت چانه زنی بیشتری با مشتری داشته باشند و معامله را به سرانجام برسانند. همچنین خریدار هم با اطمینان خاطر صاحب ملکی می‌شود که از همه جوانب باب میل است. تجره ثابت کرده وقتی محل زندگی انسان باب میل باشد و انسان حس تعلق به مکان داشته باشد از لحاظ روحی و روانی آرامتر و شادتر است. سپری کردن اوقات در مکانی که انسان آن را دوست داشته باشد، لذت بخش است و باعث می‌شود کیفیت رفتاری و زندگی انسان افزایش یابد.

 

 

 

 

پلان چیست ؟

اصطلاحی است که در صنعت معماری و طراحی سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. به‌طور کلی یک نقشه ساختمان که به‌وسیله یک مهندس معماری طراحی می‌شود که شامل اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با سازه مورد نظر است پلان نام دارد. داده‌هایی که در پلان معماری موجود است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اطلاعاتی مانند موقعیت مکانی سازه و کل جزئیات مربوط به آن، طرح ساختمان، داده‌های فنی و همه‌ی آنچه که برای ساخت سازه لازم است توسط پلان برای مهندس معمار فراهم می‌شود. طراحی پلان به‌شکل مرحله‌ای انجام می‌شود تا طرحی ایده‌آل با مشخصات لازم ساخته شود. امروزه با وجود نرم افزارهای بسیار پیشرفته کمتر کسی اقدام به طراحی پلان به‌صورت دستی می‌کند. چراکه اکثر افراد ترسیم پلان را با نرم افزار AutoCad انجام می‌دهند.

 

 

 

 

اهمیت پلان ساختمان

طراحی پلان و داشتن طراحی نقشه ساختمان، در ایده‌‌های جدید از طراحی خانه کمک بسیاری می‌کند. یقینا به تنهایی نمی‌توانید خانه دلخواه خود را طراحی کنید. در صورتی‌که طرح قبلی در اختیار شما قرار داده شود، شاید بتوانید برخی تغییرات را در نقشه ساختمان ایجاد کنید و آنچه که در نظرتان است را در اختیار شرکت پیمانکاری بگذارید. طراحی پلان ساختمان به شما کمک می‌کند محیط پیرامون خانه را آنگونه که می‌خواهید طراحی کنید. امکان تغییر سبک زندگی با تغییر دکوراسیون داخلی یا نمای بیرونی ساختمان هم وجود دارد. پس در پروژه‌های ساخت و ساز، طرح‌ها و نقشه‌هایی را ارائه دهید که این هدف را دنبال کنند. دسترسی به ایده‌های خلاقانه در نقشه‌های جدیدتر ممکن است.

یکی از مزایایی که طراحی پلان ساختمان به صورت اختصاصی در اختیارتان قرار می‌دهد این است که می‌توانید طرح سفارشی را به مرحله اجرا در آورید. یک طراحی ویژه از نقشه ساختمان به معمار کمک می‌کند تا طرح‌های خلاقانه شما را همانطور که می‌خواهید اجرا کند.
 

 

طراحی نقشه ویلا:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ایجاد مکانی دلنشین و پرکاربرد در طراحی ویلا به آن پرداخته می‌شود، طراحی پلان ویلا است که معمولاً با جا نمایی ورودی -  wc- حمام - آشپزخانه - اتاق خواب‌ها - تراس‌ها و ... آغاز می‌شود.
طراحی پلان تعیین کننده میزان و سطح بهره‌گیری از روابط فضایی، چشم‌اندازها، سطح نورگیر، میزان بازشوها، دسترسی‌ها و اولویت استفاده فضاها نسبت به هم می‌باشد که اگر همه این موارد که معمولاً با توجه به روحیات و سبک زندگی کارفرما همراه باشد و به درستی کنار هم به ارمغان برسد، خانه ویلایی مورد نظر به قسمتی از بهشت روی زمین برای مالک آن تبدیل خواهد شد.

 

طراحی و ساخت ویلا

 

طراحی دکوراسیون داخلی ویلا:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در اصول طراحی ویلا به آن پرداخته می‌شود، طراحی فضای داخلی با استفاده از سقف‌ها با کد ارتفاعی مختلف و نورپردازی مناسب و نوع تیغه‌ها و باز شوهای ویلا بایستی به شکلی باشد که علاوه بر نقش جداکنندگی، به صورت معمارانه و هنرمندانه طراحی و ایفای نقش کنند.

همچنین طراحی ویلایی دوبلکس یکی از علاقه‌مندی‌هایی است که به تازگی در میان عموم مردم رایج شده که به واسطه دارا بودن سقف بلندتری که نسبت به ویلاهای عادی سبب شده تا فضاهای عمومی از فضاهای خصوصی به خوبی جدا شوند که به واسطه این امر محیط استراحت ساکنان داخل خانه مشخص شده تا آرامش بیشتری برای آنان به ارمغان آورد.

استفاده از نورپردازی مدرن و بهره‌گیری از نور خورشید در خانه و بکارگیری درب‌های بازشونده کشویی که به جای پنجره هم به کار می‌روند و رنگ آمیزی با استفاده از کاغذ دیواری و متریال چوب با رویکرد ایجاد فضای سبز و آوردن لاین سبز به داخل ویلا باعث شادابی هرچه بیشتر فضای داخلی و ساکنان درون آن می‌شود.

 

طراحی و ساخت ویلا

 

 

محوطه سالن

از مهمترین فضاهایی که در ویلاهای مدرن باید کاملا مجزا طراحی شود سالن غذاخوری است. توجه داشته باشید که سالن غذاخوری را می‌توان به دو روش گوناگون طراحی کرد که کاملاً بستگی به سلیقه کارفرما دارد. شما می‌توانید به عنوان یک سالن غذاخوری مجزا و معمولی از این فضا گذر کنید یا یک اتاق شام شیک و لاکچری طراحی کنید. به هرحال دو مسئله باید در زمان طراحی سالن پذیرایی رعایت شود. ابتدا برای طراحی سالن پذیرایی باید از رنگ‌هایی استفاده شود که در هنگام میل کردن غذا موجب باز شدن اشتهای افراد خانواده و مهمان‌ها شود و فرد را ترغیب کند تا از خوردن غذا لذت ببرند. در مرحله بعد که جزو اصول طراحی ویلای مدرن محسوب می‌شود، مجزا بودن این فضا از آشپزخانه و قسمت پذیرایی است.

 

 

طراحی مناسب اتاق‌های خواب

فضای مهم دیگر موجود در خانه، اتاق خواب است. چراکه هر شخص برای استراحت به اتاق خواب می‌رود. بنابراین اتاق خواب باید فضای بزرگ و آرامش‌ بخشی داشته باشد. در اتاق خواب هم می‌توان استخر کوچک و جکوزی طراحی کرد و این کار جزو اصول طراحی مدرن است. اما این بستگی به بودجه‌ای دارد که شخص برای ساخت ویلا در نظر می‌گیرد. بهتر است بدانید که در ویلاهای مدرن معمولاً اتاق خواب‌ها مستر بوده و دارای بالکن می‌باشند.

 

طراحی و ساخت ویلا

 

 

اصول طراحی فضای داخلی ویلا با توجه به فضای موجود 

مهمترین اصول طراحی ویلای مدرن مربوط به فضای داخلی است. ویلاهای شمال معمولاً زیباترین ساختمان‌ها هستند و بیشتر ویلاهای مدرن در شمال کشور ساخته می‌شود. اصلی‌ترین اصول طراحی ویلا این است که باید فضای بیشتری به عنوان فضای داخلی در نظر گرفته شود تا افراد بتوانند از فضای آزادتری برای زندگی استفاده کنند.

بلند بودن سقف، یکی از ویژگی‌های ویلاهای مدرن امروزی است از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد و این ویژگی باعث می‌شود تا خانه بزرگتر نشان داده شود و لوازم موجود در خانه سبب شلوغی و ازدحام نشود. همچنین برای خرید مبلمان باید سبک طراحی ویلا را در نظر بگیرید زیرا باید از مبلمان مدرن برای چیدمان یک ویلا با سبک امروزی استفاده کنید.

 

استفاده از نورهای کافی 

یکی از نشانه‌های سبک ویلای مدرن پنجره‌های بزرگ و یکسره است و می‌توانید پلان ویلای خود را با پنجره‌هایی بزرگ طراحی کنید. نور مورد نیاز برای داخل ویلا توسط پنجره‌های یکسره و بزرگ تامین می‌شود. همچنین استفاده از این نوع پنجره‌ها زیبایی ساختمان را بیشتر نمایان می‌کند. هنگامی که می‌خواهید پلان یک ویلای مدرن را طراحی کنید باید برای قرار دادن پنجره‌های وسیع و بزرگ، دسترسی برای کاربران و عملکرد آن پنجره‌ها را نیز در نظر داشته باشید. چراکه در اصول طراحی ویلای مدرن عملکرد بسیار مهم است.
 

 

طراحی محوطه سازی ویلا، ساخت باغ ویلا:

پس از اینکه طراحی بخش‌های داخلی ویلا همانند ورودی، wc، حمام، اتاق خواب‌ها و دیگر بخش‌های درونی کامل شده. حالا نوبت به طراحی فضای خارجی و اجرای آنچه نیاز بود می‌پردازیم.
هدف از استفاده از فضای بیرونی محوطه ویلا، استفاده از هوای آزاد و لذت بردن از فضاهای سرسبز و دل‌نشینی است که در اطراف منطقه به شکل چشم‌انداز قابل دیدن هستند. بنابراین طراحی فضاهای خارجی باید به گونه‌ای باشد که بیشترین خدمات را در خارج از خانه به کاربر بدهد، قرارگیری و تعبیه این عناصر مثل آلاچیق، منقل یا باربیکیو، استخر، فضای بازی، باغچه کاری و فضای سبز که از مهم‌ترین موارد در اصول طراحی ویلا و معماری نمای خارجی ویلا می‌باشد که تاثیر زیادی در چشم انداز ویلا نیز دارد.

 

طراحی و ساخت ویلا

 

طراحی نمای ویلا : 

انتخاب یک نمای مناسب هر ساختمان از آن جهت اهمیت دارد که ارتباط هر فرد با ساختمان از نما آغاز می‌شود. یک نمای مناسب و جذاب علاوه بر تاثیرات مثبت زیبایی شناسانه و روانی می‌تواند ارزش مادی ساختمان را نیز افزایش دهد.

اما در طراحی نمای ویلا رعایت چند نکته الزامیست و بر روند طراحی بسیار تاثیرگذار می‌باشد، در طراحی نمای ویلا به محیط و طبیعت اطراف باید توجه داشت و سبک‌، مصالح و رنگ‌ها در تعامل با محیط باید انتخاب شوند نه در تقابل با آن، همچنین جنس و دوام مصالحی که استفاده می‌شود متریال مورد نظر بهتر است با توجه به اقلیم و سازگار با محیط زیست و ساختار بومی منطقه باشد، الگوها و خطوط نما در راستای پلان و کاربری آن باشد و هماهنگ بین روابط فضاها و ساختار نما با عوامل خارجی و محیطی همگی همساز و سازگار باهم باشند و رعایت همه این عوامل ساختمان ویلایی را سمت خاص شدن و مانا ماندن خواهد برد. 
 

 

طراحی و ساخت ویلا

 

جمع بندی:

با توجه به موارد ذکر شده، قسمت عمده و اصلی طراحی داخلی ویلا وابسته به تیم طراحی است که تا چه حد می‌تواند با کارفرما ارتباط برقرار کند و هدف او را در یک جهت سازماندهی شده اجرا کند. بنابراین با یک شرکت ویلاسازی معتبر کار کنید و پیش از اقدام به خرید زمین و یا در صورت داشتن زمین موارد کلی که از ویلای خود می‌خواهید را مشاوره بگیرید. 

 

طراحی ویلای مدرن ، طراحی ویلا کلاسیک 

مشاهده بیشتر
هزینه ساخت شماره تماس